Sunday 26 July 2015

TPPA

Bismillahirrahmanirrahim

Lama berfikir samada nak menulis ke tidak berkaitan isu Trans-Pacific Partnership Agreement (TPP @ TPPA) ni. Sebab aku tak suka berbicara perkara yang aku tak cukup ilmu mengenainya, dan tidak ada orang umum yang layak mengatakan mereka mempunyai ilmu yang cukup mengenai TPPA disebabkan secara kasar, kandungan TPPA adalah dirahsiakan.

Namun rasa macam perlu jugak menulis, sebab isu ini akan kembali bangkit, dan daripada membiarkan kenalan-kenalan saya tidak faham @ disalah fahamkan berkaitan isu ni, sekurang-kurangnya baiklah diorang tahu perkara-perkara asas yang perlu diketahui berkaitan TPPA. Walupun jujurnya risau jika ada fakta yang salah di dalam penulisan ni.... Sangatlah meminta perlindungan daripada Allah

Sangat sedar dah ramai yang menulis berkaitan TPPA. Tapi masih sangat ramai jugak yang tidak tahu apa tu TPPA, tak kurang ramai juga yang salah faham. Jadi harapnya penulisan ni boleh ditulis dalam bentuk yang paling simple, tapi pada masa sama boleh bagi big picture apa tu TPPA dengan lebih jelas.




Pengenalan

TPPA ni adalah sebuah Free Trade Agreement (FTA) yang unik antara 12 buah negara i.e.  Brunei, Chile, Singapore, New Zealand, Australia, Canada, Japan, Malaysia, Mexico, Peru, United States, dan Vietnam. Selain 12 negara ini, ada lagi negara-negara lain yang berminat dan berpotensi untuk sertai seperti Colombia, Philippines, South Korea, Taiwan, Laos, Thailand, Indonesia, Bangladesh dan India.





Apa itu FTA?

FTA ni bahasa mudahnya perjanjian untuk perdagangan bebas. Maksudnya barang dari US boleh masuk Malaysia tanpa cukai import, dan barang Malaysia pun boleh masuk US tanpa cukai import, dengan syarat-syarat tertentu.

Secara umum, asas kepada FTA adalah:

1) Tidak boleh ada diskriminasi terhadap syarikat tertentu - contohnya tak boleh meletakkan cukai kepada barangan import, sebab ianya akan mendatangkan manfaat kepada syarikat tempatan. Slogan-slogan seperti 'Belilah barangan buatan Malaysia' juga tidak boleh dibuat oleh kerajaan, again sebab ianya akan merugikan syarikat luar.

2) Boleh dikenakan terhadap seluruh industri, tapi bukan syarikat spesifik - maksudnya jika kita nak mengenakan cukai eksais terhadap semua kereta, boleh. Tapi nak kenakan cukai yang lagi mahal untuk kereta import daripada kereta tempatan, tak boleh.


Sekada beza satu FTA kepada FTA yang lain, adalah apa industri yang terlibat, dan sejauh mana 'diskriminasi' itu tidak dibenarkan. Buat masa ini, Malaysia sudah menandatangani 14 FTA dengan pelbagai negara.

Namun perlu diketahui Malaysia tidak pernah menyertai FTA yang seperti TPPA, yang melibatkan sangat banyak negara, syarat-syarat FTA-nya sangat ketat dan ianya perlu dikuat kuasa serta merta untuk kesemuanya secara sekaligus sebaik saja dipersetujui


Chapter di dalam TPPA

Terdapat 29 chapter di dalam TPPA, saya akan hanya fokus kepada chapter-chapter yang menjadi kontroversi iaitu:

1) Investor-State Settlement Dispute (ISDS)
2) Government Procurement
3) Intellectual Property
4) Competition (State-Owned Enterprise)
5) Labour
6) Environmental Rights



Investor-State Settlement Dispute (ISDS)

ISDS ini senang katanya, jika kerajaan itu didapati melanggat syarat-syarat FTA, contohnya dia mewajibkan semua syarikat teksi menggunakan kereta Proton, maka syarikat kereta luar negara boleh menyaman kerajaan Malaysia, dan jika didapati bersalah, kena samanlah Malaysia.

Benda ni bukan benda baru, sebenarnya Malaysia dah ada pun ISDS dalam FTA-FTA yang sedia ada. Dan Malaysia tidak pernah disaman oleh syarikat luar, cuma syarikat Malaysia pernah menyaman kerajaan luar, itupun akhirnya diselesaikan luar court (kalau tak silap)

Sekadar isunya sekarang.... FTA-FTA yang sedia ada ini tidak begitu strict seperti TPPA dan tidak begitu meluas. Perlu tahu kerajaan Malaysia tidak setuju untuk ISDS dikenakan terhadap environmental issue. Dan ramai juga yang risau ada perkara-perkara di dalam TPPA yang tidak dipatuhi kerajaan Malaysia.


Government Procurement

Bahasa mudahnya kalau kerajaan ada projek, maka dia tak boleh suka hati nak bagi kepada sesiapa yang dia nak. In a way sebenarnya ini membantu pihak pembangkang yang selama ni memperjuangkan untuk hapuskan budaya kroni, sebab memang inilah bendanya. Segala projek kerajaan (dari benda kecik macam supplier laptop sehinggalah projek besar) akan diberi peluang kepada mana-mana syarikat untuk terima, dan kalau at the end kerajaan masih ambil syarikat yang tidak bagus (in other word suspected dapat projek disebabkan kroni), maka mana-mana syarikat ada hak untuk menyaman kerajaan Malaysia di bawah ISDS

Yang bagusnya? Tiada budaya kroni lagi dan kita boleh harapkan kos perbelanjaan kerajaan akan berkurangan, memandangkan syarikat-syarikat luar dengan teknologi yang lebih maju boleh memberi perkhidmatan diorang dengan kos lebih murah.

Keburukannya? Duit tu berkemungkinan pergi ke tangan orang luar.

Bagus ke tidak? Nilai sendiri


Intellectual Property (IP)

Isu yang paling menjadi isu berkaitan TPP, yang ditentang oleh hampir semua rakyat negara-negara TPP. IP ni senang kata hasil ciptaan. Daripada lagu dan telefon bimbit sehinggalah ubat-ubatan, semua ni jatuh di bawah kategori IP. Walaupun IP ni memang dah lama ada, tapi IP di dalam TPPA akan menjadikannya jauh lebih ketat.

Sesiapa sahaja yang menggunakan lagu dengan patent @ copyright tanpa kebenaran di internet boleh disaman. Apatah lagi yang duk download movie dengan free di Torrent. Ada orang aku kenal pernah disaman di UK sebab download movie dari torrent. Sekarang ni kat Msia cuma hardcore macam pemilik jiwang.org je yang pernah kena tangkap.

Bukan sekadar itu, malahan TPP juga akan memanjangkan lagi tempoh patent perubatan, dan IP di dalam TPP bukan sekadar merangkumi ubat-ubatan, tapi juga termasuk kaedah pembedahan, kaedah diagnosis dan therapeutic (tak pasti merangkumi perubatan macam mana jadi tulis je istilah asal).

Senang katanya, kos mendapatkan rawatan dan perubatan akan sangat meningkat, malahan kebanyakan ubat 'generic' (ubat yang patent dah tamat tempoh jadi boleh dibuat oleh pihak yang bukan pereka ubat tersebut) juga akan semakin sukar untuk digunakan jika pihak yang berkaitan membuat keputusan untuk menambah tempoh patent ubat tersebut. Ini sekali lagi akan menjadikan kos perubatan jauh lagi mahal daripada tanpa TPPA.

Ini semua juga akan turut menambah kos kepada perbelanjaan kerajaan untuk ubat-ubatan, tapi pada masa yang sama, adakah kerajaan Malaysia mampu melaksanakan dengan baik? Malaysia dilihat sebagai negara yang paling meluas piracy (sehinggakan ada website video yang tak nak Malaysia access video diorang disebabkan piracy), kalau kerajaan Malaysia tidak ambil benda ni dengan serius, sekali lagi syarikat luar boleh menyaman kerajaan Malaysia.

Dan kalau TPPA dijalankan, korang rasa mendapatkan rawatan kat klinik / hospital kerajaan masih lagi boleh dapat dengan RM1? Aku tak rasa....

(dan aku sebenarnya tak nak gak isu copyright ni diambil begitu serius sob2)


Competition (State-Owned Enterprise)

Ini isu yang lebih kurang sama dengan government procurement tu. Di bawah TPPA SOE masih boleh wujud, iaitu seperti Khazanah, Petronas, 1MDB (heh) dll. Mereka masih boleh menjalankan perancangan kerajaan (contohnya membina keretapi di lembah klang dari Kajang ke Gombak). Tapi kerajaan tak boleh memberi direct kepada SOE seperti MRT, tapi perlu membuka tender tersebut kepada syarikat-syarikat lain.

Again, bagus, sebab hakikatnya Malaysia punya kos untuk projek2 besar sentiasa overprice sebab direct tender

Tak bagus, sebab kemungkinan yang akan dapat duit syarikat luar. Ianya sangat tak bagus untuk kita dependent kepada syarikat luar.

Satu lagi segala jenis layanan eksklusif kepada syarikat bumiputra tidak akan dibenarkan. Malahan ASB dll yang merupakan 'government sponsored unit trust' juga berkemungkinan akan ada masalah. Malahan syarat oleh kerajaan untuk badan-badan spt EPF, PNB dan Tabung Haji wajib membeli sekian-sekian government bond juga mungkin tidak akan dibenarkan. Mungkin, tak pasti.

Ada dengar 'orang' cakap kerajaan Malaysia tak akan setuju dengan TPPA selagi tidak mendapat kelonggaran di dalam isu ni.

Ah ye of course bolehla jugak dikatakan ada kaitan dengan isu ni, iaitu segala cukai-cukai untuk barang-barang import akan dihapuskan. Ada pihak yang risau dengan industri beras, sebab seperti mana kes North African Free Trade Agreement (NAFTA), perjanjian tu menjadikan petani-petani North Africa kerugian besar, sebab US bagi subsidi yang banyak kepada industri pertanian di US, menjadikan harga jauh lebih murah daripada di North Africa, so ramai petani lingkup dan ekonomi diorang jadi dependent kepada US.

Jadi orang risau benda yang sama dengan industri beras. Tapi sebenarnya beras, yang hanya BERNAS berhak untuk import, dikecualikan daripada duti import. Jadi tak ada isu sebenarnya. Malaysia memang tak berminat dengan beras dari US even dari sekarang sebab masih mahal.

Wallahualam.

Labour

Kita kena mudahkan untuk pekerja asing berkerja di Malaysia. Of course akan mengurangkan peluang pekerjaan pekerja-pekerja Malaysia. Yang menjadikan kerajaan Malaysia juga tak setuju dengan benda ni


Environmental Rights

Kerajaan Malaysia ada masalah dengan isu ni, tak pasti gak kenapa sebenarnya. Tak jelas sangat. wallahualam


Dakwaan-Dakwaan Pelik

Baru-baru ni terbaca @ dengar beberapa dakwaan pelik yang dikatakan akan berlaku jika TPPA dilakukan.... Well.... samada betul ke tak tu kena tunggu sehingga TPPA betul-betul dilaksanakan lah (kalau jadi lah kan, harapnya tak sebenarnya). Antaranya:

1) Logo JAKIM dah tak dibenarkan

Tak nampak langsung ada kaitan. Dia mungkin ada kaitan sebab mungkinla pihak JAKIM dah tak ada kuasa penuh untuk lihat isi kandungan satu-satu bahan makanan. Tapi kalau diorang tak nak bagi tengok, logo halal tak boleh diberi. Bila tak diberi, demand diorang kurang. Padan muka.

Sila ketahui non-muslim lebih kisah untuk mendapatkan logo Halal. Baru-baru ni ada chinese dari SME mana entah mintak kat menteri MITI kita untuk dapatkan cop Halal untuk barang-barang rumah macam tupperware dan sudu, yang sampaikan pihak JAKIM tak boleh nak bagi sebab tak ada kategori tu dalam pengesahan Halal sekarang

2) Filem lucah tidak dibenarkan ditapis

Kena ingat isu FTA ni tak boleh dikenakan ke atas syarikat spesifik, tapi boleh dikenakan ke atas industri. Kalau dah memang kita kenakan kepada industri perfileman filem lucah adalah tidak dibenarkan, maka tak apa lah. Bukan kita benarkan filem lucah untuk filem Malaysia, tapi tak benarkan untuk filem Korea.

(tetiba terfikir yang Jakim diamkan diri dengan filem2 Malaysia peluk2, tapi bila orang Msia peluk artis Korea sampai dipanggil..... Eh keluar topik)

3) TPPA akan menjadikan segala kempen anti-rokok tak dibenarkan

Sekali lagi rasa macam tak logik..... Kalau benda tu pun tak dibenarkan, maka segala jenis cukai termasuk eksais duti tak dibenarkan.... Tak logik tak logik.

Yang kes-kes FTA sebelum ni menjadikan penggunaan rokok meningkat lebih sebab syarikat tobacco luar lebih senang nak masuk, bukan sebab kerajaan diorang dah tak dibenarkan buat kempen anti-rokok (betulkan kalau salah)


4) US hanya berminat sangat Malaysia sertai TPPA untuk mendapatkan hak Selat Melaka, bukan berminat dengan market Malaysia sangat

Untuk menguasai ekonomi, jalan laut perlu dikuasai sebab itulah jalan utama perdagangan antarabangsa. Dan ada 3 jalan laut utama dunia, salah satunya adalah Selat Melaka (lagi 2 dah lupa)

Jadi US nak diorang ada hak FTA dengan Malaysia, supaya kalaulah jadi apa-apa (perang US dengan China ke), maka US dah bertapak dulu di Malaysia. Dan ekonomi diorang tak akan terjejas

Ni first time dengar benda ni jadi.... emmm.... no komen. I'm still a new economist haha


5) TPPA adalah strategi untuk menjatuhkan ekonomi China

Logik. Dan China pun nampak sebab tu diorang balas dengan membuat banyak trade agreement sendiri dengan negara-negara lain termasuk Eropah (kalau tak silap). So sebenarnya Malaysia macam mana? Ekonomi kita sebenarnya sangat bergantung dengan China. China jatuh.... Malaysia pun kemungkinan besar akan jatuh sekali.


Baik atau Buruk?

Rasanya ramai nampak dah yang banyak buruk daripada baik kalau join TPPA.

TAPI, bayangkan TPPA jadi dengan semua negara-negara tadi, dan kita tak join. Apa akan jadi dengan hubungan dagangan kita dengan negara-negara tu? Silap-silap kita akan disisihkan. Dan memang lingkuplah kita kalau kita disisihkan dari semua negara-negara tu yang majoriti trading partner utama Malaysia kat dalam tu

Jadi paling best sebenarnya TPP ni memang terus cancel heh. Tapi jangan pandang rendah dengan kuasa melobi syarikat-syarikat gergasi US



Sekian, wallahualam

Nak pergi beraya

p/s: korang ingat BN akan setuju dengan benda-benda melibatkan bumiputra ni? Actually kebanyakan benda-benda dalam TPPA lebih memberi manfaat kepada perjuangan PR lol. Tapi PR yang terang-terang membangkang TPPA.


Disclaimer: Segala penulisan di dalam blog ini tidak ada kaitan dengan mana-mana pihak yang aku terlibat dan hanyalah pendapat peribadi penulis

35 comments:

Anonymous said...

TPPA ni semacam saya (Malaysia) beri awak (US) cheque kosong dan lesen besar; cheque tu awak isilah berapa amount yang awak nak, lesen tu pass untuk awak berbuat apa saja yang awak suka.

Kalau Malaysia proceed juga tandatangan TPPA, harap2 ada clause untuk tarik diri (tanpa dikenakan tindakan2 yang tak munasabah, tapi sejak bila gomen US ni gomen yang munasabah? Kita dah lupa ke dulu siapa yang galak melabel orang Islam sebagai "terrorist"?).

Percayakan para menteri dalam hal ni? Heh. Macamlah saya tak belajar apa2 daripada perlaksanaan GST. "Buah senang, untuk pemimpin. Buah susah, untuk rakyat."

Masih berharap Malaysia tak tandatangan TPPA. Negara lain nak tandatangan, silakan. Saya nak Tunggu-dan-Lihat kesan TPPA ke atas mereka.

Unknown said...

Halo Setiap Satu, saya Mrs Nie Aetu, saya ingin menggunakan media ini untuk berbagi kesaksian tentang bagaimana saya mendapat pinjaman kredit Legit online di mana saya mendapat pinjaman saya dan saya juga telah memperkenalkan teman-teman dan keluarga untuk dia yang mendapatkan pinjaman mereka juga dan dapat bersaksi untuk itu. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman online dan scammed jumlah Rp7,200,000 saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit legit secara online yang tidak akan menambah rasa sakit saya, maka saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru ini mendapat pinjaman online, kita membahas tentang masalah dan kesimpulan kami dia mengatakan kepada saya tentang Mariam Suleiman Badan Kredit di mana dia mendapat pinjaman nya juga Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp650,000,000) dengan tingkat bunga rendah dari 2 %, pinjaman tersebut disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan di mana dibuat tentang transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 48 jam pinjaman tersebut disetorkan ke bank saya jadi saya ingin saran salah satu yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi dia melalui email: mariamsuleimanloanfirm@gmail.com Anda juga dapat menghubungi saya untuk arah melalui email: aetunie@gmail.com, dia adalah seorang wanita takut bagus dan Allah dan juga dia adalah jenis membangkitkan semangat terima kasih, saya berharap Anda semua berkat Tuhan.

Sasha Ahmad said...

Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

Mohamed Ali said...

$$$ URGENT LOAN OFFER WITH LOW INTEREST RATE APPLY NOW $$$
Do you need Loan to pay off your debt and start a new life? You have come to the right place were you can get FUNDED at a very low interest rate. Interested people/company should please contact us via email for more details.

Full name:
Date of birth (yyyy-mm-dd):
Gender:
Marital status:
Amount Needed:
Duration:
Address:
City:
State/province:
Zip/postal code:
Country:
Phone number:
Monthly Income:
Occupation:

E-mail: shadiraaliuloancompany1@gmail.com

Unknown said...

Saya tidak membuat janji kosong di sini karena jika itu terjadi Anda di mana dapat melakukan pembayaran lengkap, pinjaman Anda akan telah meleleh di rekening bank Anda dan kita semua akan mendapatkan istirahat pikiran dan Anda akan senang sekarang.
jadi melakukan apa yang saya meminta Anda untuk melakukannya, sehingga transaksi ini akan berhasil. Saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan menerima pinjaman Anda dan menjadi bahagia.

Unknown said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman? anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. sila hubungi kami melalui e-mel melalui (bellaalbert6@gmail.com)


DATA PERMOHONAN

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negeri:
5) Seks:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) Agama:
15) Adakah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
Terima kasih,

Olivia Daniel said...

Hello,
Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
(Oliviadaniel93@gmail.com)

Unknown said...

,,.,KISAH NYATA ,,,,,,,
Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI JAMBRONG di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB KI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).

Nurliana Novi said...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

WAHYUNI ELVIN said...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih

Unknown said...

Hai semua,

Saya adalah seorang pinjaman pemberi pinjaman swasta, boleh dipercayai, pemberi pinjaman yang boleh dipercayai; Saya memberi pinjaman kepada perniagaan dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Jika anda telah ditolak bank atau institusi kewangan untuk satu lagi sebab untuk pinjaman. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, hutang penyatuan pinjaman, pinjaman tanpa cagaran dan modal teroka? Anda di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda Jika anda berminat dalam tawaran pinjaman, sila hubungi kami melalui e-mel (divineloanfirm622@gmail.com)
salam,

Ilahi.

ELINA JOHNSON said...

Hello,
 Saya Puan Elina Johnson, daripada LOAN FIRM ELINA JOHNSON, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda kepada yang lebih baik, syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan berlesen menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap rendah faedah sebanyak 2%.

Saya Puan Elina Johnson, akan membuat yang terbaik dalam takut kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa oleh saya dalam perjanjian perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak thoes juga berakhir di situ, kami mempunyai satu pasukan expatrate yang memahami undang-undang pelaburan, mereka akan dapat membantu anda, memberikan anda tips yang akan hel anda menguruskan pelaburan anda bahawa anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak bankrap pernah lagi dalam hidup anda dan tawaran yang hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

* Pinjaman peribadi
* Pinjaman Bercagar
* Pinjaman tidak berpagar
* Keputusan Pinjaman
* Coaching Loan
* Pinjaman ikrar Loan
* Pembayaran pinjaman
* Pinjaman pelajar
* Pinjaman Commercial
* Auto Loans
* Resolusi Loan
* Pinjaman Pembangunan
* Dept pinjaman pinjaman
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman Pendidikan
* Pelantikan Broken

Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk berkhidmat untuk kita lebih baik melalui e-mel:
elinajohnson22@gmail.com


DATA PEMOHON

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negeri:
5) Jenis Kelamin:
6) Status Perkahwinan
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan masa ini di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) Agama:
15) Adakah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
terima kasih,
Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

Utari said...

INI BERITA BAIK ADALAH BENAR !

Hello semua orang, saya Nur Izzatul Azira Ismail, i am from Malaysia. Saya mahu anda semua tahu bahawa terdapat sebuah syarikat pinjaman boleh dipercayai di sini yang boleh membantu anda menyelesaikan masalah kewangan anda tanpa tekanan dan ramai orang di sini boleh memberi keterangan untuk itu, sila berhati-hati untuk tidak jatuh mangsa ke dalam tangan orang-orang yang salah di sini. Saya telah ditipu, empat kali dan kehilangan kira-kira $ 15,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, bayaran cukai dan yuran insurans, selepas pembayaran ini saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan sekali lagi, HINGGA kawan baik dari bandar Jakarta di Indonesia, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dikenali sebagai "GLORY LOAN FIRM" mereka menawarkan saya jumlah pinjaman sebanyak $ 50,000usd dalam masa hanya 2 jam permohonan saya itu. Saya terkejut apabila saya mendapat mesej daripada bank CIMB saya dan jumlah yang i digunakan untuk dipindahkan terus kepada saya, tanpa sebarang tekanan atau kelewatan. dan sejak itu saya telah diarahkan sehingga 9 orang dari Malaysia dan indonesia dan mereka semua mendapat pinjaman mereka dan boleh memberi keterangan kepada peluang ini baik dan juga seorang kawan saya dari Cambodia sahaja menerima pinjaman beliau semalam dan kami semua gembira. Jangan duduk dan wacth keruntuhan perniagaan anda, mendapatkan pinjaman tulen hari ini dan menubuhkan diri anda.

Saya amat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman daripada sebuah syarikat pinjaman yang boleh dipercayai, anda boleh e-mel saya melalui (utariwirmayaty@gmail.com) atau anda boleh menghubungi syarikat Puan Glory melalui (gloryloanfirm@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya 'm di sini untuk membantu. Tuhan memberkati anda semua.

IVANA LUKA said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (ivanaluka04@gmail.com)

APLIKASI DATA

1) nama ...........................
2) Negara .......................
3) Alamat ......................
4) Gender ........................
5) status perkahwinan .............
6) Kerja ................
7) Nombor Telefon ...........
8) kedudukan di tempat kerja .....
9) pendapatan bulanan ....................
10) jumlah pinjaman .........
11) tempoh pinjaman .....
12) Pinjaman destinasi ..................
13) Tarikh lahir ........................

terima kasih.

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Dr Robert West said...

Salam!
Saya adalah Dr Robert West, pemberi pinjaman pinjaman swasta dan pengarah urusan firma pilihan Westrade, sebuah firma berdaftar dan firma kewangan yang diiktiraf dengan laman web rasmi syarikat yang diluluskan di mana kami menawarkan pinjaman peluang masa untuk individu dan organisasi korporat di seluruh dunia. kami adalah organisasi pinjaman pinjaman kewangan yang terkenal di dunia dengan pensijilan perkhidmatan kewangan, berdaftar dan diiktiraf di seluruh dunia, di firma kewangan Opsyen Westrade, kami menyediakan pinjaman kepada mana-mana jenis kepada individu dan badan korporat di mana-mana bahagian dunia dengan mekanisme pemberian pinjaman sistem dalam talian kami di minat yang sangat berpatutan 2% hubungi kami hari ini. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada kami bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada anda.
hubungi kami hari ini melalui
E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com
semua yang kami perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah
 
BUTIRAN PEMOHON
1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Jantina:
5) Status Perkahwinan:
6) Pekerjaan:
7) Nombor Telefon:
8) Kedudukan semasa di tempat kerja:
9) Pendapatan bulanan:
10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
11) Tempoh Pinjaman:
12) Tujuan Pinjaman:
13) Agama:
14) Pernahkah anda memohon sebelum:
15) Nama Facebook:
16) Nombor Whatsapp:
17) Nama Pengguna Instagram:
18) Adakah anda bercakap Bahasa Inggeris:
19) Tarikh lahir:

Apabila anda memohon dengan kami, anda memohon dengan syarikat yang dipercayai yang mengambil berat tentang keperluan kewangan anda. Kami akan menjaga anda melalui keseluruhan proses
Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. hubungi saya melalui
E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com

Salam
Dr Robert West

Adriana Malkova said...

Halo,
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

ADOIFLOANS said...

Pencari pinjaman yang dihormati

Tawaran pinjaman segera pada kadar 1%

Adakah anda mencari pinjaman tahun baru, pinjaman peribadi, gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal risiko, dan sebagainya ... Anda berada di tempat yang betul Penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan Individu dan perniagaan pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 1% dan kami juga memberikan pinjaman cepat kepada pelanggan kami. Kami juga mampu memberi pinjaman yang anda perlukan. Hubungi kami melalui e-mel:
[adoifloans@gmail.com]


************************
BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
************************

nama:
Negara:
Jumlah Pinjaman:
Tempoh:
Kenalan telefon:
Pendapatan bulanan:
Pendudukan:



;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Menunggu tindak balas pantas anda.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

[adoifloans@gmail.com]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


salam dari

Adoif pinjaman.

Unknown said...

Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana pemberi pinjaman internet begitu banyak di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlahnya sebesar Rp15.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

Pada tarikh 27 September, 2017, rakan saya Suri Yono di tempat kerja memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari CAPITAL LOAN CENTER dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga ALLAH memberkati puan yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL LOAN CENTER, dia dan saya memohon pinjaman sebesar Rp500,000,000.

Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

 Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil kawan saya Suri Yono bahawa saya telah menerima pinjaman itu dan saya juga telah memperkenalkan begitu ramai orang kepada Ibu Puan MARIA PEDRO yang Baik.

Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan MARIA PEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com]
Yono melalui dia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: ronidilla5@gmail.com
Anda juga boleh menghubungi rakan saya Suri
sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

Unknown said...

TIDAK memerlukan pinjaman segera untuk disini adalah cara untuk mendapatkan pinjaman yang anda cari dengan kadar yang baik
Saya Encik Franklin Scott peminjam pinjaman peribadi. Kami diberikan semua jenis pinjaman, kami memberi pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dan keadaan kerja yang baik, jika anda memerlukan pinjaman maka anda dinasihatkan untuk menghubungi kami kerana kami memberikan perkhidmatan yang berkualiti yang akan membuat anda puas. e-mel: Franklinsloans37@gmail.com

kami menjadikan semua jenis pinjaman dalam perkhidmatan yang baik, hubungi kami melalui e-mel: Franklinsloans37@gmail.com
Terima kasih
Encik Williams Franklin Scott Pinjaman.

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Unknown said...

komen pinjaman tulen

Adakah anda memerlukan Pinjaman? Adakah anda menghadapi masalah kewangan? Kami disahkan Peminjam Pinjaman swasta yang berpangkalan di negeri bersatu. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan atau membayar bil anda? Kami boleh memenuhi keperluan kewangan anda. kami menyediakan Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Perniagaan e.t.c. apa keadaan anda, bekerja sendiri, bersara, mempunyai penarafan kredit yang lemah, kami boleh membantu. Pembayaran fleksibel lebih dari 1 hingga 20 tahun. Kami juga menawarkan semua jenis Pinjaman.

Sapukan Sekarang Melalui E-mel: capitalsourcefinancellny@gmail.com

Sasha Ahmad said...

Halo semuanya, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warga negara Malaysia; Saya berusia 38 tahun .. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan Anda semua tentang kebaikan tuan karena akhirnya membimbing saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar dan tulus bernama Bryan M Corsini, direktur pelaksana MODAL SUMBER KEUANGAN setelah ditipu oleh pemberi pinjaman palsu lainnya, saya tidak punya harapan dan tidak tahu siapa yang harus dipercaya ketika dia datang dan memberikan senyum yang luar biasa di wajah saya karena kejutan terbesar saya. Siapa pun dari Anda yang juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi, saya telah membawakan Anda kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: {capitalsourcefinancellny@gmail.com}} melalui Whatsapp +1 832-648-2931 untuk info lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan dan saran lebih lanjut tentang cara mengajukan pinjaman dari Mr. Bryan di sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi terima kasih kepada Bryan M Corsini karena memberi saya pinjaman sebesar $ 80.000.

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang karena berhutang.

Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat andal yaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa ada tekanan dan pada suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan apa pun sehingga saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya ingin Anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam kehidupan dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

loan officer said...

Saya mendapat kad ATM yang sudah diprogramkan dan dikosongkan untuk mengeluarkan maksimum $ 1,000 setiap hari selama maksimum 20 hari. Saya sangat gembira dengan ini kerana saya mendapat saya minggu lepas dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan $ 20,000. Mike Fisher Hackers memberikan kad hanya untuk membantu golongan miskin dan memerlukan walaupun ia menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik dan dia tidak seperti penipuan lain berpura-pura mempunyai kad ATM kosong. Dan tiada siapa yang ditangkap ketika menggunakan kad. dapatkan milik anda dari Mike Fisher Hackers hari ini! Hanya hantar e-mel ke blankatm002@gmail.com
Laman web: http://blankatm001.wixsite.com/blankatmhacker

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS said...

Kami menawarkan Anda pinjaman dengan ketentuan yang sangat fleksibel. Suku bunga kami bervariasi tergantung pada jumlah yang diminta dan periode penyelesaian. Suku bunga kami relatif rendah sehingga ketika Anda membayar kembali cicilan bulanan Anda, Anda tetap tersenyum
Kami mendukung pendanaan proyek Anda seperti membangun rumah, kantor, peternakan, kami mendukung rencana perjalanan Anda, perusahaan Anda, atau proyek yang membutuhkan pendanaan eksternal.
Kami memberikan pinjaman kepada individu: pinjaman pribadi untuk konsumsi, pinjaman tidak bergerak, pertukaran kredit, pertukaran utang untuk memenuhi semua hutang Anda
Persyaratan:
Rekening Bank Aktif
Kartu Identitas / SIM
Pemilik bisnis / kelas pekerja
Nomor Telepon Aktif
BBM ............
Pinjaman: 40juta Minimal dan maksimum 20 miliar
Tahun: 1 minimal dan maksimum 20 tahun

Salam:
Perusahaan: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
email: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
PIN BB: (e32ddf1e)

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu kerana membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

MRS. ADHIARJA BAYU said...

Saya membawa anda salam dari Asia
Saya Puan Adhiarja Bayu dari Jakarta di Indonesia, saya seorang wanita bisnis, saya telah mengimport barang dari negara lain kepada yang terburuk yang terjadi pada 11 November 2017. Saya kehilangan semua yang saya miliki untuk MMM, saya tahu beberapa dari kita telah mendengar mengenai MMM sebelum ini. Mereka membuat saya muflis, saya kehilangan semua simpanan hidup saya dan modal perniagaan, saya hampir mati tekanan darah tinggi jika bukan untuk rahmat Tuhan, saya meminta nasihat daripada beberapa orang yang menasihati saya untuk mendapatkan pinjaman yang saya bersetuju Tetapi kemudian soalan besar datang bagaimana saya mendapat pinjaman apabila saya tidak mempunyai wang untuk saya? Seorang kawan saya kemudian bersetuju untuk membantu saya dengan wang supaya saya dapat mendapatkan pinjaman, saya telah diperkenalkan kepada beberapa syarikat pinjaman dalam talian dan beberapa syarikat kewangan tetapi mereka membawa saya ke hutang lebih daripada membantu saya, saya menyerah sehingga suatu hari saya bertemu dengan kawan lama di Surabaya Indonesia. Kami adalah kawan baik di kampus, saya perlu berkongsi masa saya dengannya dan anda tidak akan percaya dia mendapat pinjaman dalam talian sebelum dia memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang sama (JULIANA LOANS COMPANY) dan itulah bagaimana saya diselamatkan. Ya, saya harus memberi keterangan di seluruh Asia dan di luar mana-mana syarikat yang akan menyelamatkan saya dari masalah kewangan seperti itu. Kerana sukar untuk percaya mendapatkan pinjaman sebesar Rp1.000.000.000 dari internet dalam waktu kurang dari 96 jam, syurga terkenal dengan begitu banyak pemberi pinjaman di luar sana yang menipu anda dari uang yang anda buat, dapatkah anda percaya saya kehilangan semua Rp17 juta teman saya memberi saya bantuan untuk mendapatkan pinjaman kira-kira Rp. 900,000,000 kepada seorang wanita Turki tanpa mendapat pinjaman.
Saya tahu sesetengah warganegara saya adalah mangsa seperti saya, jika ada yang memerlukan pinjaman, sila hubungi rakan saya HUDSON VIA SERENAHHUDSON007@gmail.com yang memperkenalkan saya kepada JULIANA PINJAMAN.
untuk maklumat, anda juga boleh menghubungi JULIANALOANS@GMAIL.COM
WHATSApp +1 (678) 881-8428
Atau emel di ADHIARJABAYU@GMAIL.COM

nurraysa diena said...

Sekiranya bank anda tidak memberi pinjaman kepada anda, terdapat tempat yang sah di mana anda boleh mendapatkan pinjaman asal. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya dapati dalam talian untuk semua saudara Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk menyelesaikan masalah yang dikehendaki. Saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700,000,000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk mengubahsuai rumah sakit saya dan untuk melengkapkan perniagaan saya. Saya mendapat pinjaman daripada mereka beberapa bulan lalu. Saya meminjam dari mereka kerana terdapat banyak syarikat pinjaman palsu dalam talian. Saya juga memperkenalkan abang saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500,000,000 dari SYARIKAT KARINA ROLAND LOAN. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak kajian tentang mereka dan mendapati mereka benar-benar sahih. Mereka tidak seperti syarikat pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka menyediakan pinjaman mengikut undang-undang dan peraturan Islam. Tiada Jaminan Diperlukan. Tiada kos tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan mudah. Tetapi anda mesti dapat meluluskannya. dan Anda juga mesti membayar balik pinjaman mereka pada waktu yang ditetapkan. Saya ingin bertanya kepada semua orang Islam yang benar dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu karina yang baik di e-mel atau WhatsApp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) anda boleh menghubungi saya untuk memberi nasihat juga melalui e-mel (nurraysadiena@gmail.com)

Angelika said...

Saya tidak dapat cukup berterima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana telah membantu saya mengembalikan kegembiraan dan ketenangan dalam perkahwinan saya setelah banyak masalah yang hampir menyebabkan perceraian, alhamdulillah saya bermaksud Dr EKPEN TEMPLE pada waktu yang tepat. Hari ini saya dapat mengatakan kepada anda bahawa Dr EKPEN TEMPLE adalah jalan keluar untuk masalah itu dalam perkahwinan dan hubungan anda. Hubungi dia di (ekpentemple@gmail.com)

Mortienz Silvia said...

Helo Saya Silvia dari Melaka Malaysia kerana peningkatan jumlah penipu dalam talian Saya takut mendapat pinjaman secara dalam talian tetapi semasa saya membuat permohonan, saya mendapat pinjaman dari ISLAMIC REFINANING LOAN COMPANY sejak saya masih baru di syarikat pinjaman. saya percaya bahawa mendapatkan pinjaman boleh menjadi lancar dan mudah difahami oleh rakan sekerja saya bahawa perniagaan saya telah meningkat dengan baik kemudian saya membuka kepada mereka bagaimana saya mendapat pinjaman saya dan kebanyakan mereka juga mendapat pinjaman seperti sekarang. mengembangkan perniagaan kami dalam pertumbuhan lima bintang
Sekiranya anda memerlukan pinjaman atau bantuan kewangan seperti yang telah kami perolehi, saya cadangkan anda menghubungi ISLAMIC REFINANING LOAN COMPANY melalui E-mel mereka: islamicrefinancing@gmail.com atau di WhatsApp: +15716666386 Saya juga akan menghubungi anda sekiranya anda mahu dapatkan maklumat bagaimana saya mendapat pinjaman daripada mereka
Hubungi sayaMortienz Silvia E-mel: mortienzsilvia@gmail.com

Andika Enny said...

Salam untuk semua warganegara malaysia, nama saya Andika Enny, SILA, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua warganegara malaysia harus berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Tuhan benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik MARIA ALEXANDER . Setelah beberapa lama berusaha mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 40 ribu Rm dengan pemberi pinjaman yang berbeza setelah membayar beberapa yuran dan tidak mendapat hutang. Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya Kabu layu yang kemudian memperkenalkan saya kepada Puan MARIA ALEXANDER, seorang pemberi pinjaman di syarikat bernama ACCESS LOAN FIRM sehingga rakan saya meminta saya untuk memohon dari ibu MARIA, jadi Saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ibu MARIA.

Saya memohon pinjaman 600,000 Rm dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat semasa pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman pemindahan yang saya hanya diberitahu kepada dapatkan perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari 48 jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir itu adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah 600,000 Rm. Saya sangat gembira kerana Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya. mereka juga mempunyai sekumpulan pakar yang akan memberitahu anda tentang jenis perniagaan yang ingin anda laburkan dan bagaimana untuk melaburkan wang anda, sehingga anda tidak akan muflis lagi dalam hidup anda. Semoga ALLAH memberkati Puan MARIA ALEXANDER untuk mempermudah hidup saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan MARIA melalui e-mel: (mariaalexander818@gmail.com) atau (Whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk pinjaman anda

Akhir kata, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar mengenai kehidupan saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Sekali lagi nama saya ANDIKA ENNY, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui e-mel saya: (andikaenny0@gmail.com)