Saturday 3 May 2014

Ada Apa Dengan Harga Emas dan Perak


gold price charts provided by goldprice.org

Beberapa tahun dahulu femes khabar-khabar angin berkaitan emas dan perak berkaitan harga emas dan perak akan sentiasa naik, tindakan Federal Reserve akan menjadikan hyperinflation, duit kertas akan menjadi kertas-kertas kosong, dan macam-macam lagilah 

Semua tu menjadikan sangat ramai membeli emas dan perak... Tanpa diorang tahu bahawa semua tu tak betul 

Realitinya, harga emas bergantung kepada faktor-faktor berikut: 
1) Inflation Rate
2) Expectation on future Inflation Rate
3) US Currency
4) Expectation on future US Currency
5) Demand for Gold
6) Expectation on future demand for gold

That's it

(Punca kepada berlaku bubble emas pada 2008-2011 adalah lebih disebabkan expectation, bukanlah faktor yang fundamental)

Dan semua tu bergantung pula kepada:

1) Tindakan Central Bank US (Fed) - samada akan berhentikan Quantitative Easing atau tidak, dan samada akan naikkan interest rate atau tidak
2) Keadaan ekonomi US

Dan tindakan Fed pula bergantung kepada:

1) US employment rate
2) US household spending

Naik kedua-dua faktor di atas, akan jatuhlah harga emas, dan akan menaikkan pula inflation rate, yang turut akan menaikkan kembali harga emas secara stable selepas beberapa bulan atau mungkin tahun (dalam 2-8% per annum?)

Maksudnya ada dua faktor kenaikan harga emas yang utama:
1) US currency jatuh teruk - menjadikan harga emas naik mendadak (boleh jadi sebab ekonomi US jatuh, US mula perang, dll)
2) Inflation - menjadikan harga emas naik lebih kurang atau lebih sikit je daripada inflation rate

Maka bolehlah dikatakan, pada masa sekarang in short-mid term, harga emas samada akan jatuh atau stagnant memandangkan US currency is getting stronger, dan in the long run harga emas akan mula naik kembali secara perlahan-lahan selagi mana tiada krisis ekonomi yang baru

Harga emas dan perak sentiasa berubah, dan pada zaman kini emas bukanlah sesuatu yang boleh digunakan untuk membeli barang. Hatta secara peribadi berpendapat pemikiran bahawa emas dan perak adalah sebagai satu bentuk 'simpanan' dan tidak peduli kepada perubahan harga emas adalah kurang tepat 

Disclaimer: proses dan sebab sebenar semua ni berlaku dan kenapa faktor-faktor ini yang mempengaruhi harga emas dan perak adalah lebih kompleks, namun artikel ini dimudahkan untuk menjadikan orang senang faham, kerana apa yang penting adalah orang boleh faham apa faktor yang akan menjadikan harga emas naik atau jatuh


"The beautiful thing about knowledge is no one can take it from you"
Do start a healthy discussion if you disagree or simply have new points to share

4 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan,
Saya berhasrat untuk beli kijang emas maybank sebagai salah satu bentuk simpanan/pelaburan. Adakah ini satu langkah yang wajar?

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Maaf, kurang bersetuju dgn kenyataan "Harga emas dan perak sentiasa berubah, dan pada zaman kini emas bukanlah sesuatu yang boleh digunakan untuk membeli barang. Hatta secara peribadi berpendapat pemikiran bahawa emas dan perak adalah sebagai satu bentuk 'simpanan' dan tidak peduli kepada perubahan harga emas adalah kurang tepat "

Saya berpegang kpd hadis nabi...yg lebih kurang bunyinya begini...akan dtg satu zaman dimana tiada suatu pun yg bernilai kecuali emas & perak..

dan juga, hakikat janji Allah yang memuliakan penghuni syurga dengan dihidangkan makanan di dalam bekas daripada emas & perak....begitu tinggi Allah mengangkat nilai kedua2 logam ini sehingga ke syurga.. wallahu'alaam..

Adapun, naik turun harga emas adalah permainan yahudi & org2 yg mempelopori kertas sbg matawang. hakikatnya, mereka sendiri berlumba2 menyimpan emas & perak.

Sila kaji sejarah asal usul matawang kertas dan bagaimana jahatnya mereka yg terlibat ini merampas kekayaan sebenar manusia pada masa itu & menggantikannya dengan helaian2 kertas bercetak. Adapun keuntungan & nilai simpanan emas itu dilihat dari segi beratnya...bukan nilai RMnya. makin banyak gram emas yg kita simpan, bermakna makin bernilai simpanan kita...regardless of whether nilai RM/USDnya naik atau turun.

Anonymous said...

Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: anitacharlesloancompany@mail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 25,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut

{Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
Nama anda: ===========
NEGARA: ===========
NEGERI: ===========
ALAMAT: ===========
GENRE: ===========
Jumlah yang diperlukan: ===========
TEMPOH: ===========
BILANGAN TELEFON: =========== =============
Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@mail.com
Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
Salam
Puan Anita

Unknown said...

Hello Dear, Permohonan Pinjaman Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah. Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut {Lengkapkan borang di bawah pinjaman} Nama anda: =========== NEGARA: =========== NEGERI =========== ALAMAT: =========== GENRE: =========== Jumlah yang diperlukan: ========== = TEMPOH: =========== NOMBOR TELEFON: =========== ============= nama Puan Glory Hubungi kami di e Ini -mel: gloryloanfirm@mail.com Salam
Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.
Balas