Friday 21 October 2016

Dokumen Hijau dan Bajet Alternatif Pakatan Harapan 2017: Satu Pandangan



For the first time in history, Malaysia akan ada 3 bajet yang dibentangkan untuk tahun 2017. Tiga tu

1) Dokumen Hijau, PAS
2) Bajet Alternatif, Pakatan Harapan (PKR + DAP + Amanah)
3) Bajet 2017, BN (kerajaan Malaysia)

Penulisan ni niatnya nak membincangkan baik buruk, logik dan tak masuk akal, bijak dan merapu untuk dua bajet yang pertama i.e. Dokumen Hijau dan Bajet Alternatif.

Memandangkan Dokumen Hijau yang dikeluarkan dulu, maka kita akan kupas isi kandungan Dokumen Hijau itu dahulu.




Dokumen Hijau

Mengikut Dokumen Hijau, mereka ada 5 prinsip utama di dalam menguruskan ekonomi:

i) Harta negara tidak boleh berlegar di kalangan orang kaya sahaja
ii) Cukai diambil daripada lebihan golongan kaya untuk diagihkan kepada golongan miskin
iii) Menaikkan taraf golongan miskin dan penurunan kos sara hidup
iv) Fardhu Kifayah dalam penyediaan keperluan masyarakat
v) Anti-monopoli, anti 'ghulul' dan anti 'bubble'

Setuju? Of course setuju. Malahan prinsip-prinsip tu tidak lari daripada prinsip-prinsip ekonomi dunia sekarang

i) Free market i.e. no monopoly
ii) Redistribution of income and wealth
iii) Income equality and low cost of living / inflation
iv) Public goods
v) Anti-monopoly, anti-corruption and anti-bubble

Note: istilah 'bubble' yang digunapakai di sini adalah tidak tepat. 'Bubble' yang sebenar merujuk kepada kenaikan harga aset secara mendadak dan tidak berlandaskan fundamental yang diikuti dengan kejatuhan harga tersebut, bukan merujuk kepada sebarang 'barang' yang mahal.

Nak kata kat sini, tidak kiralah sistem ekonomi Islam ataupun sistem ekonomi yang tengah digunapakai sekarang, secara teori kedua-dua mempunyai matlamat yang sama. 

Maka mengikut Dokumen Hijau, ada tiga masalah dengan ekonomi Malaysia sekarang ni, i) pelaksanaan GST, ii) kejatuhan matawang Ringgit dan iii) kenaikan kos sara hidup.

Jadi kita kupas satu per satu penyelesaian kepada masalah mereka. Korang boleh tengok heading dan baca topik yang diminati. Sebab ianya agak panjang. Hanya orang yang betul-betul berimnat akan rajin membaca setiap perkataan.

Pelaksanaan GST

Sedikit fakta, perlu diketahui GST (Goods and Services Tax) adalah sejenis cukai jualan (consumption tax). Selama ni Malaysia dah ada cukai jualan i.e. SST (Sales and Services Tax). Beza utama antara keduanya, satu SST dikenakan di tahap kilang, manakala GST dikenakan di tahap penjualan. Pada kadar yang sama, SST akan lebih murah berbanding GST. Walaupun SST Malaysia sebelum ni 10% dan GST 6%, selepas GST harga barang masih banyak yang naik. Ini disebabkan 'market chain' barangan biasanya panjang dan harga akhir yang dijual kepada pengguna adalah jauh lebih tinggi daripada harga di kilang. Ini menjadikan jumlah 6% GST adalah lebih tinggi daripada 10% SST.

Dalam sejarah, hampir semua negara yang baru memperkenalkan consumption tax, ataupun menaikkan kadar cukai tersebut, akan mengalami kemerosotan ekonomi. Maka kalau ekonomi Malaysia sedikit perlahan selepas pengenalan GST, maka itu adalah normal.

Secara struktur, ada 2 manfaat GST:
i) Ianya mengelakkan berlaku kes double taxation
ii) Peniaga kurang insentif untuk mengelak daripada membayar cukai - sebab kalau tak nanti tak boleh claim tax refund.

Okay, tapi aku faham semua orang secara umumnya akan kondem GST. Jadi aku malas nak backup GST banyak sangat walaupun kalau tanya semua ahli ekonomi yang sebenar, mereka akan menyokong tindakan memperkenalkan GST.

GST dijangka memberikan hasil sebanyak RM39 billion untuk tahun 2016, berbanding SST sebanyak RM17 billion pada tahun 2014. Anggaplah sekarang masih ada SST, maka hasil kutipan SST kemungkinan akan berada pada RM20 billion.

Jadi senang ceritanya, GST mendatangkan tambahan hasil sebanyak RM19 billion.

Okay jadi kalau mansuhkan GST, mana nak dapat RM39 / RM19 billion tersebut?

Maka di sini Dokumen Hijau berpendapat, adalah lebih wajar jika kita ambil daripada orang kaya melalui:

1) Cukai atas simpanan syarikat dan korporat
2) Cukai atas keuntungan saham

Emmm.... cadangan pertama adalah sesuatu yang tak pernah dibuat orang, dan cadangan kedua adalah benda biasa tapi apa yang dicadangkan secara terperinci di dalam Dokumen Hijau ni adalah sangat luar biasa dan lain daripada yang dibuat orang.

Angka mereka betul, iaitu lebih kurang RM566 billion duit deposit oleh businesses (tidak termasuk financial sector). Maka jika dikenakan 2.5% cukai / zakat, maka dapatlah dalam RM14 billion.

Memandangkan aku dah spend time untuk tulis dengan detail, maka aku pun tak bagi belas kasihan dan akan turut analyse dengan detail.

Syarat yang diberikan adalah 'jumlah minimum' setahun. Yang pertama sebenarnya banyak business yang dalam setahun tu, duit dalam akaun mereka keluar masuk dengan sangat banyak sehingga berkemungkinan ada masa di mana minimum yang tinggal tak sampai 10%. Kena tau 60% daripada ekonomi Malaysia adalah SME (small and medium enterprises), yang mana lebih kurang 97-98% daripada syarikat di Malaysia. SME ni keluar masuk duit dalam akaun tu macam air je. Masuk RM50,000, minggu depan dah keluar RM49,000, tinggal baki RM1,000 dalam akaun. 2.5% daripada RM1,000 = RM25

Maka untuk betul-betul mendapat RM14 billion adalah sangat tipis. Dapat separuh daripada tu pun dah cukup bertuah.

Tak timbul lagi persoalan, antara hutang dengan zakat, mana lagi berhak untuk dibayar? Kebanyakan syarikat semuanya ada hutang, lagi-lagi yang besar-besar.

Dari sudut ekonomi pula, mengenakan cukai / zakat secara paksaan pada kadar 2.5% setahun berkemungkinan besar akan menjadikan semua MNC kat dunia ni lari daripada membuka operasi di Malaysia. Ini sekaligus akan menjadi risiko kepada peluang pekerjaan, dan pengurangan Foreign Direct Investment yang mendadak.

Berkaitan cukai atas atas keuntungan saham....... Okay dia ada dua cara untuk percukaian yang dicadangkan

i) cukup tempoh pelaburan setahun
ii) atas keuntungan jual / beli saham

Sekaligus apa yang dicadangkan sebenarnya bukan cukai atas keuntungan saham (capital gain tax) sahaja, tapi cukai keuntungan saham + cukai pegangan saham.

Orang pernah buat cukai keuntungan saham, tapi pegangan saham tu tak pernah dibuat orang melainkan zakat saham. 

Menggabungkan kedua-duanya adalah merapu. Kenapa? Sebab dengan mudah, pelabur boleh menjual saham mereka pada bulan kesebelas dan kemudian membeli semula. Sekaligus membatalkan tempoh haul setahun tersebut dan hanya dikenakan ke atas keuntungan jual / beli.

Cukai pegangan saham tidak akan berkesan tanpa cukai deposit.  Yang mana tidak akan berkesan melalui cara paksaan. Sebab mereka yang tak nak bayar akan mengeluarkan duit simpanan di dalam bank, sekaligus membawa kepada masalah 'bank run'.

Maka jika hanya betul-betul 'capital gain tax' tanpa cukai saham tersebut, kemungkinan duit cukai yang dapat dikutip hanyalah dalam RM3-6 billion. Jauh daripada RM37.5 billion yang diunjurkan.

Kejatuhan Matawang Ringgit

Apa keburukan kalau nilai Ringgit jatuh? Barang import menjadi semakin mahal. Bila dengar 'barang import' mungkin sesetengah akan berfikir "takpelah, aku bukannya beli barang import". Tetapi ketahuilah, makanan-makanan kita daripada beras, daging, sayur malahan ikan pun banyak yang diimport. Maka bila Ringgit jatuh, kos sara hidup pasti naik.

Faedah kejatuhan Ringgit? Exporter akan membuat lebih banyak untung, sebab kebanyakan barang dijual dalam USD.

Cadangan Dokumen Hijau:

1) Import substitution
2) Value engineering

Cadangan yang ringan di mulut, mustahil di tangan. Kenapa? Sebab kedua-duanya berfokuskan untuk menukarkan import kepada local content. Jikalau wujud local supply yang mencukupi untuk barangan import ini, dan pada harga yang sama / lagi murah dengan kualiti yang sama / lagi bagus. Maka percayalah tak ada siapa yang nak import barang tersebut.

Kita import sebab kat luar lagi murah / kat dalam negara takde supply yang mencukupi. Import substitution adalah cadangan yang baik, tapi tanpa sebarang perincian untuk cadangan walaupun spesifik industri yang berkemungkinan untuk dilakukan import substitution, maka ianya kekal sebagai cadangan di atas kertas yang tidak praktikal.


Kenaikan Kos Sara Hidup Rakyat

Walaupun tajuknya kos sara hidup, tapi yang diberikan fokus adalah harga rumah. Maka Dokumen Hijau mencadangkan 'affordable-home ownership' programme, melalui dua cadangan:

1) Kaedah musyarakah
2) Kaedah sukuk al-ijarah

Kaedah yang pertama tu secara praktikalnya tidak ada beza dengan skim rumah pertamaku, yang pembeli tidak lagi perlu membayar 10% downpayment kerana akan ditampung / dijamin kerajaan. Namun masalah dalam sistem ini pihak bank akan mengambil kira pembeli tidak perlu membayar downpayment sebagai risiko yang lebih tinggi, sekaligus mengenakan kadar faedah yang lebih tinggi daripada biasa, membawa kepada beban bayaran bulanan yang lebih tinggi.

Yang kedua.... jujurnya aku tak nampak sangat apa faedah dia. Sebab akhirnya pembeli masih perlu membeli sebahagian daripada rumah tersebut (contoh yang diberikan 20%, lebih tinggi daripada downpayment 10%)..... Dari segi teknikal ianya berbunyi seperti Mortgage Backed Security, sekadar ianya bukanlah Collateralised Debt Obligation, sebaliknya hanya sebuah rumah sahaja. Ianya berkemungkinan besar akan mengalami isu liquidity.

Di samping itu, Dokumen Hijau juga mencadangkan untuk mewujudkan COLA untuk pihak swasta. Cadangan ini ada kelebihan dan kelemahan. Tapi aku personally tidak pernah faham kenapa perlunya COLA untuk swasta, sedangkan ianya patutnya sudah dimasukkan ke dalam gaji. Jika COLA diwajibkan, maka majikan hanya perlu mengurangkan gaji untuk memberikan COLA. Memang wujud elaun untuk jawatan-jawatan besar, tapi bagi aku itu lebih macam gula-gula dan bertujuan untuk tidak perlu membayar caruman EPF untuk bahagian elaun tersebut keh keh.

Kesimpulan

Cadangan yang boleh dipertimbangkan:

1) COLA untuk swasta

Cadangan yang merapu:

1) Cukai atas simpanan syarikat
2) Zakat saham

Cadangan yang tidak membawa perbezaan:

1) Affordable-home ownership
2) Import substitution

Maaflah kalau aku berbunyi terlalu negatif. Aku ni memang dah biasa direct sampai tak reti sangat nak bertapis lembut sekarang ni....



Bajet Alternatif 2017

Ini panjang, dan banyak cadangannya. Untuk mengupas setiap satu akan mengambil masa yang lama. Jadi aku akan bersifat selektif dan memilih isu-isu yang aku rasakan menarik untuk dibincangkan. Sebelum tu aku nak memberikan pujian, kerana dengar cerita bajet kali ni bertujuan untuk membiarkan kerajaan meniru cadangan-cadangan yang diberikan, supaya memberikan kebaikan kepada rakyat. Ini juga bajet yang entah kenapa mendapat liputan yang sangat meluas, dari segi liputan rasmi kepada tidak rasmi.

Andaian Hasil

Income tax jatuh sebanyak 3.3%, atas jangkaan 60,000 orang akan kehilangan pekerjaan bersamaan mencapai unemployment rate pada 3.9%. Corporate tax juga jatuh sebanyak 2.0%, namun secara magiknya consumption tax (GST) naik dengan banyak kepada RM42 billion. Ini tidak logik huhu.

Kena tau dulu yang banyak buang orang sebelum ni adalah oil and gas sector, financial sector dengan factories. Oil and gas sector, sekarang harga minyak dah stabil. Financial sector, diorang dah buat macam-macam cost cutting measures, unlikely akan buang banyak dah tahun depan. Factories jelah pun kalau masih ada buang orang. Tapi pada tahun 2015 yang ramai orang dibuang pun jumlah pengurangan pekerja hanya dalam 50,000, tak sampai pun 60,000. Tahun depan unlikely menjadi jauh lebih teruk.

Menukar semula GST kepada SST? Itu hanyalah tindakan populis yang tidak akan ada seorang economist yang sejati pun akan setuju. Malahan langsung tidak ada jaminan harga barang akan turun jika GST dimansuhkan. Ada nampak harga barang turun bila harga minyak turun? Takde kan.

Andaian harga minyak akan terus jatuh tahun hadapan adalah sangat pelik. Buat masa ni tidak ada sebab untuk harga minyak jatuh ke bawah USD40 setong dan kemungkinan besar akan stabil pada USD50 setong. Jadi pendapatan hasil minyak paling kurang pun sama dengan tahun 2016, jikalau tidak lebih banyak,


Andaian Perbelanjaan

3 andaian utama:

i) Tarik RM10 billion daripada JPM. Setuju, tetapi perlu dikaji semula kenapa berlaku kenaikan yang mendadak di bawah JPM semenjak DS Najib menjadi PM. Terdapat banyak agensi di bawah JPM sekarang, jika buang sebahagian yang redundant penjimatan RM10 billion adalah munasabah. Tetapi perlu mengambil kira pula penempatan semula pekerja-pekerja tu.

ii) Penjimatan 20% / RM20 billion hasil daripada anti-rasuah. Emmm... Nope, tak logik. Aku tak percaya di bawah PH, terus secara magiknya kerajaan akan dapat berjimat sebanyak RM20 billion hasil daripada anti rasuah. Dengar cerita kat Selangor dan Pulau Pinang pun rasuah masih berlaku.

iii) Tiada kenaikan emolumen di bawah PH, berbanding kenaikan 3.0% di bawah BN. Pun pelik dan tak logik. Sebab gaji pekerja kerajaan sentiasa meningkat, manakala pekerja yang keluar perlu diganti baru. Sekarang pun ramai doktor dan cikgu yang tunggu berbulan-bulan untuk mendapatkan penempatan. Pengambilan pekerja baru memang tengah kena hold dan masih lagi kos emolumen meningkat.


Equal Employment and Education

Tidak perlulah dinafikan, ini cadangan yang baik. Iaitu untuk mengelakkan diskriminasi di dalam peluang pekerjaan dan pendidikan. Hakikat kawan-kawan ku dari Sabah langsung tidak tahu kewujudan matriks untuk selepas tamat SPM dan kawan-kawan non-Malay yang langsung tak tahu berkaitan SBP / MRSM sudah cukup menjadi bukti yang peluang pendidikan di Malaysia kini tidak sama rata.

Itu pendidikan, sama juga dengan pekerjaan. Tapi apa yang lebih difikirkan adalah apakah langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan diskriminasi ini berlaku?

Mereka yang berbangsa Cina, akan lebih selesa bersama dengan mereka yang berbangsa Cina sebab boleh bersembang di dalam Bahasa Cina. Begitu juga dengan Melayu, jikalau berkawan di universiti yang bebas tiada kekangan pun ramai gemar memilih yang sama bangsa, perkara yang sama berlaku di tempat kerja.

Sesetengah tempat meletakkan syarat reti berbahasa Cina sebagai syarat pengambilan pekerja. Hujahnya mudah, mereka mempunyai ramai client berbahasa Cina. Adakah itu dikira sebagai diskriminasi ataupun tidak? Malahan jika terdapat 5 calon yang memohon jawatan PTD, 2 india, 2 cina dan seorang melayu dan akhirnya yang melayu itu diambil. Jikalaupun dia memilih melayu atas faktor bangsa, apa yang boleh dikatakan jika dia mengatakan ianya dilakukan atas hasil interview?

Ianya idea yang baik, tapi masalah sebegini lebih kepada masalah kesedaran berbanding masalah polisi. Ianya masalah penyakit di dalam masyarakat, hakikat kita dari kecil memang hidup berasingan di rumah dan di sekolah, menjadikan kepelbagaian bangsa itu hanya suatu slogan di mulut dan televisyen.


PTPTN

Tidak pasti kenapa pihak pembangkang kali ini melakukan U-Turn 180 darjah, daripada dahulu memperjuangkan pendidikan percuma tetapi kini pula mencadangkan untuk menaikkan beban peminjam PTPTN.

Antara cadangan-cadangan yang diberikan:

i) Pinjaman balik hanya jika mendapat gaji RM2,000 dan ke atas - menarik, tapi sukar untuk implementasi. Tidak ada kaedah spesifik dicadangkan bagaimana ingin memastikan gaji sebenar seseorang itu. Akan terdapat insentif untuk menipu di dalam melaporkan pendapatan.

ii) Menaikkan kadar faedah pinjaman daripada 1% kepada yang lebih tinggi (dibandingkan dengan pinjaman rumah pada kadar 4%) - sangat pelik dan tidak bersetuju. Polisi di dalam isu pendidikan sepatutnya menuju ke arah untuk permudahkan, bukan menyusahkan.

iii) PTPTN hanya layak kepada mereka yang memerlukan - ini aku setuju

iv) Menghapuskan diskaun untuk mereka yang mendapat first class - ini sangat pelik dan tidak bersetuju. Alasan yang diberikan satu kerana yang mendapat first class ramai daripada golongan yang berpendapatan tinggi dan sederhana, kedua mereka ini lebih mudah mendapat kerja hatta mampu membayar hutang. Tidak bersetuju kerana lebih baik memberi insentif untuk mereka belajar dengan tekun dan mendapat keputusan cemerlang lantas kerja yang baik, berbanding menghapuskannya semata-mata kewangan negara.

v) Menyerahkan beban pinjaman kepada pihak swasta - sangat tidak bersetuju memandangkan interest rate untuk education loan swasta dalam lingkungan 6-8%. Gila tinggi.

Aku faham timbul isu untuk mengurangkan beban hutang PTPTN hasil daripada dapatan yang PTPTN adalah beban tanggungan jaminan hutang kerajaan yang paling tinggi. Tapi bagi aku ini adalah pelaburan. Yang lebih perlu dilakukan adalah mengejar mereka yang mampu bayar untuk bayar, bukan menjadikan generasi muda lebih sukar untuk mendapatkan pendidikan.


Minimum Wage RM1,500

Cadangannya adalah untuk dinaikkan kepada RM1,500 berbanding RM1,000 sekarang ini. Beban tambahan RM500 itu akan ditampung sama rata antara majikan dan kerajaan, iaitu sebanyak RM250 seorang. Kos tambahan kepada kerajaan dijangkakan pada RM4.98 billion. 

Tak dinafikan ianya cadangan yang menarik, tapi satu benda anggaran kos tersebut memang pasti salah. Mereka membuat anggaran bilangan pekerja dengan gaji bawah RM1,000 di Malaysia adalah seramai 361,787 orang. Itu tidak logik, memandangkan 50% daripada pekerja di Malaysia (jumlah pekerja: 14.7 juta) mempunyai gaji RM1,600 dan ke bawah. Paling kurang, akan ada seramai 2 juta berpendapatan RM1,000 dan ke bawah. Manakala mereka juga perlu mengambil kira mereka yang bergaji RM1,000-RM1,500. Ini menjadikan jumlah pekerja yang terlibat di dalam skim ini sekurang-kurangnya 45% daripada 14.7 juta pekerja, iaitu 6.6 juta orang.

50:50 antara kerajaan dengan majikan. Tup tap tup tap, aku punya anggaran kos tambahan kepada kerajaan adalah dalam RM15 billion, tiga kali ganda lebih tinggi daripada anggaran mereka RM4.98 billion.

Walaubagaimanapun, ini memang cadangan yang menarik. Pemberian gaji minima sebegini adalah lebih baik daripada pemberian BR1M yang turut diterima mereka yang malas berkerja.


Pekerja Asing

Kebanyakan cadangan-cadangan yang diberikan daripada menaikkan levi, pemutihan dan insentif untuk mengurangkan pekerja asing, semuanya sudah dilakukan oleh kerajaan sekarang. Namun isu pekerja asing bukanlah isu yang mudah untuk diuruskan, memandangkan sesetengah jenis business memang nature business tersebut adalah tidak sesuai untuk automation. Permintaan kepada produk mereka sentiasa berubah sehingga tahap mereka tidak akan mampu untuk mendapatkan kembali modal pembelian mesin jika melakukan automation.

Tetapi aku suka dengan cadangan mengambil pelarian sebagai pengganti untuk pekerja asing.


Menghapuskan Korupsi dan Rasuah

Ramai orang-orang yang aku kenal yang biasa mendapat projek kerajaan. Dan perlu diketahui sesetengah tu tak ada rasuah pun memang dibayar mahal, sesetengah pula ruang untuk rasuah terbuka luas. Rasuah itu kadang-kadang diminta selepas projek diberikan, bukan diminta sebelum projek diberikan terlebih dahulu. Sesetengah bahagian pula sudah menjadi satu kebiasaan untuk mark-up siap-siap harga sebanyak 20%, supaya boleh diberikan pihak berkaitan.

Yang susahnya, tidak mudah untuk menangkap rasuah yang dilakukan. Kebanyakan di dalam jumlah yang tidak begitu besar, tetapi bila dikumpul akan menjadi besar. Kebanyakannya juga bukanlah lantikan politik, tetapi pegawai kerajaan yang biasa, dilantik melalui SPA.

Tetapi jika ditanyakan kepada aku, aku sendiri merasakan kalau betul pun ketirisan dapat dikurangkan, ianya hanya bernilai di dalam lingkungan RM5 billion, berbanding RM20 billion / 20% seperti yang dikatakan. Tetapi itu hanya anggaran aku sendiri. Buat masa ini, langsung tidak ada jaminan yang rasuah akan dikurangkan di bawah parti pembangkang. Kes-kes di Selangor dan Pulau Pinang tidak memberikan bukti yang kes rasuah tidak berlaku di bawah kerajaan pembangkang, malahan sebaliknya yang berlaku.

Ianya sesuatu yang mudah untuk diucapkan, tetapi sangat sukar untuk implementasi.


Industri Beras

Cadangan untuk membangkitkan semula industri beras. Kena faham untuk bidang agriculture, memang negara-negara yang semakin menuju ke arah negara maju tidak akan dapat survive tanpa bantuan daripada kerajaan i.e. subsidi. Kena faham juga fokus pembangunan ekonomi ke arah kemajuan juga memakan kawasan-kawasan tanah di Malaysia, yang mana akhirnya mengurangkan kawasan untuk bidang agriculture.

Malaysia hanya ada lebih kurang 680,000 hektar sawah padi, berbanding 9,500,000 hektar untuk Thailand. Itupun Thailand kini mengalami persaingan daripada negara-negara jiran yang lain, dengan kos pekerja yang lebih murah seperti Vietnam dan Kemboja. Kemboja pun mempunyai lebih kurang 3,100,000 hektar sawah padi.

Kajian untuk produktiviti penanaman padi memang dilakukan setiap tahun. Tapi of course hasilnya tidak begitu mudah. Aku pun tak pasti apa silapnya atau memang just simply difficult. Untuk pengetahuan, pengeluaran padi tempatan hanya cukup untuk menampung lebih kurang 60% daripada permintaan tempatan. Jadi memang kita walau bagaimanapun perlu import beras untuk memenuhi permintaan.


Pengangkutan Awam

Ada 5 cadangan:

i) Integrated pricing system - tak setuju sebab keselesaan menaiki bas adalah berbeza daripada LRT, menjadikan bas lebih murah. Pada masa sama, ianya mengurangkan pilihan pengguna. Akak cleaner kat ofis aku tak naik LRT sebab tak mampu, maka dia naik bas setiap hari.

ii) Menaikkan gaji pemandu bas - Aku agak yakin jika begitu mudah untuk menaikkan gaji pemandu bas dan masih membuat untung dan boleh beroperasi, maka sudah lama syarikat-syarikat bas ini melakukan sedemikian. Malangnya, untuk industri sebegini labour cost itu mengambil peratusan yang besar di dalam kos operasi syarikat. Sehingga kini Uber masih lagi mengalami kerugian, disebabkan pelbagai insentif yang diberikan kepada driver Uber?

iii) Perjalanan bas ditentukan majlis tempatan - jujurnya ini bukan bidang aku, jadi aku tak berani komen dengan terperinci. Tapi aku merasakan ianya cadangan yang baik, kerana majlis tempatan lebih mengetahui keadaan ditempatnya,

iv) Menaikkan hasil selain tambang - Emmmm.... rasanya dah bersepah dah iklan dekat LRT, LRT stesen dan bas-bas. Tak ke? Nak buat macam mana lagi? Tidak ada contoh yang diberikan melainkan menyebut nama syarikat di Singapore dan Hong Kong

v) Seperate ownership and operation - True that. Dah banyak industri yang buat macam tu, hasilnya focus and specialisation.


Mengawal Kadar Keuntungan Kontraktor

Keuntungan kontraktor pada 5-10%? Emmm.... Not sure workable or not.... Malahan rasanya keuntungan tu bukan menjadi isu utama kenaikan harga rumah. Ianya hasil daripada sistem pembelian rumah yang sangat perlahan dan supply yang mismatch dengan demand serta ruang-ruang untuk melabur di dalam sektor perumahan sebelum ni.

Cadangan untuk mempunyai etnik yang bercampur itu menarik. Tapi tak tahu dari segi implementasi macam mana..... Nak mewujudkan kuota kaum untuk satu-satu kawasan perumahan ke?


Kesimpulan

Bagi aku ini adalah bajet pihak pembangkang yang paling realistik berbanding kesemua bajet-bajet alternatif sebelum ini. It's a compliment. Tapi sangat diharapkan untuk bajet-bajet alternatif pada masa hadapan:

i) Jangan ada lagi assumption penjimatan RM20 billion hasil pengurangan korupsi. Orang tak nampak benda tu kat mana-mana negeri di bawah pembangkang. Kalau yang dengar cerita sikit pun pada zaman Tan Sri Khalid Ibrahim dulu. Ianya suatu assumption yang terlalu besar dan memberi implikasi yang besar kepada budget alternatif pembangkang. Sekaligus menjadikan budget itu tidak dipandang serius, memandangkan key assumption-nya juga sudah diragui.

ii) Jangan guna past budget numbers to forecast your own budget.... Use actual numbers. Benda boleh dapat dengan mudah kot..... Kenapa nak kena guna nombor-nombor di dalam budget? Most of the time the actual numbers differ greatly as compared to the budget (as an example dalam bajet development expenditure sentiasa lebih tinggi dari tahun sebelumnya, bila tengok actual sentiasa lagi rendah pulak). Using outdated assumption numbers will definitely lead to misleading result. Memang sah-sah anggaran pendapatan, perbelanjaan dan lain-lain akan salah kalau basis pun salah....

iii) Janganlah salah guna term ekonomi yang basic lagi seperti fiscal deficit to GDP tiba-tiba jadi debt to GDP. Nampak sangat takde economist yang merangka benda ni....



8 comments:

ammarex said...

Assalamualaikum Tuan,

Terima kasih banyak diatas penjelasan yang terang dan terus (terus terang - direct to the point)

Nampaknya Tuan sememangnya arif dan omputih sebut authority / expert (pakar) dalam budang ekonomi.

Saya nak minta Tuan tengok mengenai ELECTRONIC MONEY yang dikatakan ounca sebenar kenaikkan harga barangan termasuklah harga rumah.

ammarex said...

https://youtu.be/ujD5WS2m1JM

ammarex said...

https://youtu.be/KvpbQlQwl0A

Syahir said...

Dokumen Hijau is not really a budget imho. It is merely more to the solutions of current problems.

Unknown said...

Insha Allah kami akan menganjurkan face to face dialog berkaitan dengan Dokumen Hijau ini untuk menjelaskan dan berbincang tentang maklumbalas yang diberikan oleh semua pihak tentang dokumen ini. Saya dengan ini ingin menjemput Saudara Izzudin sebagai salah seorang ahli panel. Saudara Izzuddin boleh cadangkan tarikhnya, supaya kami boleh membuat pengaturan untuk program tersebut.


Dr Mohd Zuhdi Marzuki
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS

ammarex said...

Assalamualaikum En. Izzuddin Yussof

Nak mintak tolong bolehkah Tuan masuk dalam Grup Telegram ini :-

http://www.malaysia-today.net/a-telegram-qa-session-pre-budget-2017-pas-green-book/

Group Telegram ‘Pra-Bajet 2017 Q&A – Dokumen Hijau PAS’

https://telegram.me/joinchat/ENa5z0AdNkq54DglTXcz_Q

Izzuddin Yussof said...

Dr Zuhdi:

Terima kasih atas jemputan. Boleh ke ye nak mintak Dr atau mana-mana wakil Dr untuk hubungi saya di FB? InsyaAllah saya sentiasa bersifat terbuka untuk perbincangan dengan mana-mana pihak demi kebaikan ekonomi Msia pada masa hadapan.

Ammarex:

Kalau electronic money yang dimaksudkan adalah quantitative easing, maka memang betul. Kerana QE menjadikan peningkatan liquidity yang mendadak di dalam financial market, membawa kepada cost of fund yang murah - dicampur dengan peningkatan demand yang mendadak dan supply yang tak berubah, maka ianya menyumbang kepada kenaikan harga rumah yang mendadak

Yang telegram tu saya dah ada lama dah dalam tu. Tak aktif sebab rasa macam serabut dan kurang berminat untuk berbincang secara terperinci perkara yang kompleks macam ni dalam medium sebegitu...

Unknown said...

Assalam,

sekadar nak tau.. kan corporate tax di malaysia 25%. jadi kalau mcm zakat tu dikenakan 2.5% adakah dia akan tambah 27.5%? atau pengiraan dia masuk tempat lain?