Wednesday 23 November 2016

Kaedah Membangunkan Sebuah Kampung


Jika diperhatikan pemikiran IMF, World Bank dan sewaktu dengannya, mereka akan mengatakan bahawa ciri-ciri negara maju itu boleh dilihat pada services sector negara tersebut. Seolah-olah jalan ke arah 'kemajuan' itu adalah terletak pada services sector.

Apabila bercakap berkaitan 'kemajuan', maka majoriti orang akan membayangkan kereta terbang, internet yang laju, smartphone dan juga bangunan-bangunan yang lawa. Semua itu bukanlah di dalam defini 'services sector' yang merangkumi pelancongan, perhotelan, restoran, housekeeping dan sewaktu dengannya.

Jadi kenapa IMF, World Bank dan sewaktu dengannya mengalami satu 'delusion' berkaitan kepentingan 'services sector' di dalam menjadi sebuah negara maju? Yup, aku dengan sukahatinya mengatakan diorang delusion. Sebab memang benda tak logik.

Antara Ciri dan Punca

Jika dibandingkan antara Malaysia dan United Kingdom, jujurnya aku merasakan kedua-duanya tidak jauh berbeza dari segi services sector. Kedua-duanya mempunyai kedai makan di mana-mana (malahan rasanya Malaysia lagi banyak). Kedua-duanya mempunyai kedai gunting rambut (sekali lagi, pilihan di Malaysia lagi banyak) dan kedua-duanya mempunyai hospital dan universiti. Sekadar satu je perbezaan yang besar antara services sector Malaysia dan UK

Services sector UK sangat teramat jauh lebih mahal. Maka sebab itulah services sector mereka 'menyumbang' lebih banyak pendapatan kepada negara - sekaligus dilihat sebagai 'ciri negara maju'.

Dengan kata lain, untuk menjadi negara maju, harga-harga perkhidmatan di dalam services sector mestilah naik mendadak. Gunting rambut kena naik RM20-40. Makan di luar average kenalah RM50 seorang. Melancong kenalah mark-up seorang untung sekurang-kurangnya RM1,000.

Itulah 'ciri-ciri' negara maju.

Tapi itu bukan 'punca' untuk sesuatu negara menjadi 'maju'.

Membangunkan Sebuah Kampung



Untuk memahami kenapa negara maju mempunyai ciri seperti services sector yang mahal, cuba kita bayangkan sebuah kampung M yang pada asalnya para pekerjanya hanya membuat kerja-kerja kampung. Pada masa itu hanya ada satu 'services sector' sahaja di kampung itu, iaitu tukang urut, namanya Nek Pah. Nek Pah ni charge dia murah je, dalam RM10 sekali urut. Yelah, orang kampung mana mampu nak bayar mahal-mahal. Namun para penduduk di kampung itu amat mementingkan pendidikan, maka hasilnya ramailah anak-anak muda yang berpendidikan lahir dari kampung itu. 

Suatu hari, anak-anak muda di kampung itu membuat keputusan untuk membangunkan kampung tersebut. Maka mereka membina sebuah kilang pemprosesan makanan di kampung itu, hasil daripada pinjaman yang dilakukan dengan bank dan bantuan oleh kerajaan. Bermula dari saat itu, ramailah orang kampung yang mula berkerja makan gaji. Namun sudah tentulah orang-orang kampung itu tidak akan mampu untuk membeli semua makanan yang diproses di kilang itu. Maka majoriti daripada hasil kilang tersebut dieksport ke bandar-bandar yang lebih besar.

Hasilnya, kilang tersebut berjaya mendapat keuntungan yang tinggi, dan mampu untuk membayar gaji yang lebih tinggi kepada para pekerja kilang tersebut. Kalau dahulu pendapatan purata kampung tersebut RM500 hasil daripada menoreh getah, kini sudah menjadi RM1,600 sebulan. Mereka yang berpendidikan tinggi dan memegang jawatan penting lagilah, gaji mencecah RM4,000-6,000 sebulan. 

Nek Pah, walaupun masih terus menjadi tukang urut, tapi dia tidak bodoh. Semakin tinggi gaji pekerja kilang tersebut, bayaran untuk perkhidmatannya juga turut bertambah. Jika dulu hanya RM10 sekali urut, sekarang sudah menjadi RM50. Orang kampung masih mampu, sebab disposable income minus minimum cost of living dah bertambah. Jika dulu kais pagi makan pagi. Sekarang lepas makan kenyang terlentang pun mereka  masih ada lebihan RM1,000. Apalah sangat RM50 untuk urut sekali sebulan.

Bukan saja upah urut sudah bertambah, demand juga turut meningkat! Jika dulu adalah seorang dua dalam sehari. Sekarang weekdays dalam 3-4 pelanggan. Weekend lagilah, penuh! Mencecah 15-20 orang.

Maka pendapatan Nek Pah? Minimum RM9,300 sebulan! Damn itu lagi tinggi daripada golongan-golongan atasan di kilang yang susah-susah pergi universiti.

Akhirnya, pekerja-pekerja kilang mendengar kisah gaji Nek Pah. Ramai antara mereka membuat keputusan untuk 'berkerja sendiri'. Ada yang membuka restoran, ada yang membuka kedai runcit. Ada yang menjadi penceranah bebas. Ada yang mengajar orang lain cara untuk memulakan bisnes sendiri. Majoriti mereka di dalam services sector. Kerana ianya satu sektor yang tidak perlukan ilmu yang khusus, boleh belajar sendiri melalui buku, pengalaman atau kursus-kursus pendek.

Kesannya? Gaji keseluruhan kampung tersebut mula meningkat. Satu demi satu orang kaya mula muncul. Mereka ini melabur di sana sini di kampung tersebut, mewujudkan peluang pekerjaan sekaligus membangunkan kampung tersebut. Perlahan-perlahan, kampung tersebut tidak lagi bergelar kampung. Tetapi menjadi sebuah bandar yang gah. Kilang awal-awal tadi sudah menjadi multinational corporation.

Manakala keturunan Nek Pah ada yang masih terus menjadi tukang urut, tetapi bukan tukang urut biasa, tetapi tukang urut yang boleh merawat segala penyakit termasuk kanser, dengan charge RM3,000 sekali urut. Mereka juga turut menjual pelbagai jenis kosmetik dan minyak urut, dan mempunyai ejen di seluruh negara. Walaupun tidak ada seorang pun keturunan mereka yang mempunyai degree universiti. Tetapi mereka kaya, maka ramai orang merasakan mestilah mereka itu betul.

Itulah cara membangunkan sebuah kampung. Juga menjawab paradoks bagaimana services sector yang 'besar' dilihat sebagai 'ciri-ciri' kepada sebuah negara yang maju.

Soalan Kuiz Ekonomi


Maka bagi para pembaca, apakah caranya untuk membangunkan sebuah 'kampung'?

A) Pendidikan
B) Pinjaman Bank
C) Bantuan Kerajaan
D) Eksport
E) Naikkan harga services sector
F) Berniaga sendiri (walau menipu sekalipun)

7 comments:

Anonymous said...

Eksport?

Anonymous said...

Beniaga sendiri

Anonymous said...

Manufacturing. pendidikan then berniaga sendiri.

hafiz said...

Pendidikan

HongWeng said...

Pendidikan

Unknown said...

Saya sangat berterimakasih banyak kepada aki wono atas bantuan dana ghaibnya dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisa mendapatkan uang sebesar 470 juta,berkat bantuan aki saya bisa melanjutkan bisnisku lagi dan saya tidak pernah menyanka kalau ini benar benar nyata karna sudah banyak paranormal yang sudah saya hubungi dan saya datangi,itu tidak pernah membawakan hasil bahkan uang saya habis dibawa lari sama mereka dan cuma aki wono saja yang membawakan hasil kalau anda mau di bantu silahkan hbg aki wono di nmr 085-320-535-559...aki wono juga bisa mengeluarkan angka togel yg di jamin 100% tembus seperti 4d 5d 6d angka dari aki betul-betul tembus karna sya udah buktikan terimakasi

Susan bowman said...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, adakah anda benar-benar memerlukan pinjaman mendesak, anda memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat , Dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah 2% !!! Oleh kerana tahun ini akan berakhir, kami mempunyai tawaran pinjaman Krismas, kami menjamin semua pelanggan kami yang dihargai bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman individu seperti yang digunakan untuk

Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:

Susanbowmanloancompany@gmail.com

Maklumat Peminjam:


Nama penuh: _______________

Negara: __________________

Jantina: ______________________

Umur: ________________________

Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: _________________

Terma pinjaman: ____________

Pinjaman faedah: _____________

Nombor telefon: ________


Bowman Ibu.Susan