Monday 7 November 2016

Kos Sara Hidup: Orang Kaya dan Subsidi



Cost of living @ kos sara hidup

Ianya isu yang sangat sukar untuk dibincangkan, sebab memang semakin maju satu-satu negara, maka kos sara hidup dia akan semakin tinggi.

Teori mudah dia, bayangkan tengah main game Monopoli, kemudian ada seorang pemain nak lelong tanah dia. Kalau masa tu semua pemain lain cuma ada $1,000 kat tangan, maka paling-paling mahal dia boleh jual pun hanyalah $1,000. Tapi kalau masa tu semua pemain lain ada $10,000, maka paling mahal dia boleh jual adalah $10,000. Kalau korang penjual tu, adakah korang akan nak jual pada harga $1,000 kalau ada yang menawarkan $10,000? Memang tak lah.

Maksudnya apa? Maksudnya semakin kaya satu-satu masyarakat tu, semakin mahallah harga barang di kawasan tersebut. Atau lebih tepat jika peniaga naikkan harga dan masih ada orang beli sehingga barangnya habis, maka harga barang tersebut akan terus mahal dan harganya takkan jatuh. Kerana demand masih ada. Cuba tengok kos gunting rambut negara-negara maju i.e. UK, US, Jepun dan sewaktu dengannya. Mencecah RM50-150 kot.

Ada dua faktor untuk kenaikan harga barang, samada disebabkan kenaikan demand / kenaikan kos

Kenaikan Demand

Siapa orang Bangi? Kalau korang orang Bangi mesti perasan bahawa Bangi ni memanglah bak kata orang, "the City of Food and Tudung", walaupun kebelakangan ni bukan sekadar tudung, tapi juga merangkumi segala bagai pakaian-pakaian muslimah dan sewaktu dengannya.

Kedai makan cakap jelah kedai makan macam mana, dari yang roti canai RM1.20 kepada air minuman RM15-20 yang mengandungi 90% ais sehingga nak minum pun asyik tersekat sebab ais, sentiasa penuh dan ada orang. Sebab orang Bangi majoritinya berduit, hasil daripada ramainya pensyarah, doktor, cikgu, pegawai-pegawai kerajaan dan sewaktu dengannya yang duduk di Bangi.

Situasi di mana harga barang naik hasil daripada meningkatnya kekayaan masyarakat di situ, adalah sesuatu yang bermasalah apabila 'creation of wealth' itu tidak sekata. Atau dengan kata lain, ada pihak yang ketinggalan....

Mengikut data daripada Department of Statistics, 50% daripada masyarakat di Malaysia yang berkerja mendapat gaji RM1,600 ke bawah. Jadi sesiapa yang mula-mula gaji sahaja sudah mendapat lebih daripada tu, maka bersyukurlah sebab sebenarnya korang adalah golongan 'above average', walaupun korang rasa tak logik sebab masih tak ada simpanan setiap hujung bulan, tapi itulah realiti.

Masalahnya yang menaikkan barang kat Malaysia ni adalah golongan yang berduit. Walaupun mereka mungkin hanya mewakili 10% daripada masyarakat, tapi diorang jugalah yang boleh berbelanja tanpa kisah dan memberikan keuntungan kepada peniaga, sekaligus menjadikan peniaga tidak rasa bersalah untuk menaikkan harga barang. Sehingga tahap, ada barangan yang mana pelanggan barang tersebut hanyalah untuk golongan 10% terkaya di Malaysia. Maka harga yang ditetapkan adalah berdasarkan kemampuan pelanggan mereka, bukan kemampuan masyarakat secara keseluruhan.

Golongan ini, walaupun complaint di FB cakap harga barang naik, tapi mereka masih berbelanja seperti biasa. Diorang ni hanya akan mula berhati-hati berbelanja kalau ada risiko kena buang kerja atau potong gaji sahaja, setakat roti canai naik dari RM1.00 kepada RM1.20 (naik 20%) tu, diorang kisah apa....

Kenaikan Kos

Kalau dalam teori ekonomi, bila economic slowdown, maka peniaga akan kurangkan harga. Atau kalau kos kurang, maka harga akan jatuh.

Realitinya? Cuba tanya diri sendiri. Kalau kita beli tudung Neelofa kat Vietnam, dengan kos RM5 sehelai. Ada ke kita nak jual balik dengan harga RM10? Takdenya. Paling murah pun RM30, yang 'bijak' pulak akan jual RM100. Kalau kos naik maka kita akan naikkan harga, untuk pastikan keuntungan kita terjamin, tapi kalau kos turun, kita ambil jela keuntungan tambahan tu, rezeki. Sangat susah untuk jumpa peniaga yang akan kurangkan harga dalam keadaan tu.

Why? Cause most people are selfish i.e. profit oriented. Kebanyakan jela, bukan semua.

Rasanya semua dah lama perasan yang kalau harga minyak naik, maka harga semua barang akan turut naik. Tapi bila harga minyak turun, semua peniaga buat bodoh tak faham apa kaitan dengan diorang.

Perasan tak situasi yang sama berlaku dengan bil elektrik kita. Pada tahun 2014, TNB menaikkan tarif elektrik, kerana katanya harga bahan api sudah meningkat. Antara yang diceritakan pada masa tu adalah harga LNG, yang meningkat dengan banyak pada masa itu.



Ye betul, memang harga LNG melonjak naik pada masa tu, dan ada kemungkinan besar TNB akan mengalami kerugian jika mereka tak naikkan tarif elektrik. Tapi macam mana selepas tu? Pada tahun 2015 harga dah jatuh jauh lebih rendah daripada tahun 2013, tapi ada tarif elektrik dikurangkan? Tak ada dan memang takkan berlaku, melainkan ada ahli politik yang masuk campur.

Satu lagi dalam membincangkan isu harga barang, volatility di dalam commodity prices tu memang satu hal, tapi satu hal yang lain pula bila ianya melibatkan subsidi.

Subsidi

Jujurnya, aku kurang bersetuju dengan sistem subsidi ke atas barangan. Contohnya subsidi gula, petrol, minyak masak dan sewaktu dengannya. Sebab memang realitinya, ianya banyak keburukan. Memang satu hakikat bahawa banyak berlaku kes penyeludupan untuk barang-barang yang diberikan subsidi, dan pada masa sama jenis subsidi sebegini turut dinikmati golongan kaya top 10% yang duit terlebih, maka ianya menjadi satu pembaziran kepada duit kerajaan.

Tapi jika dimansuhkan dengan sebegitu sahaja, maka golongan 50% yang dapat RM1,600 ke bawah tadi pastilah akan jauh lebih sakit. Maka memang cara terbaik adalah targeted subsidy. Buat masa ni ianya dilakukan melalui kaedah BR1M, tapi aku tak suka sangat sebab ramai yang salah guna BR1M ni. Bagi aku lebih baiklah subsidi tersebut diberikan dalam bentuk kuota untuk barangan-barangan tertentu i.e. beras, petroleum dan segala bagai keperluan yang lain. Hanya perlu buat macam style debit card, sama seperti kad debit yang diberikan untuk para pelajar IPT sekarang untuk menggantikan BB1M. Sangatlah possible.

Dia masalah dengan polisi kerajaan, adalah sebaik saja kerajaan bagi benda tu, maka Rakyat akan mula merasakan itu adalah suatu 'hak' mereka, dan bukannya 'keistimewaan'. Ini termasuklah subsidi petrol, minyak masak, dan satu hari nanti BR1M dan BB1M (atau sekarang dah jadi kad debit) pun akan menjadi perkara yang sama. Pada saat itu, melainkan ada 'political will' yang kuat, maka benda tu akan terus menjadi beban di dalam kewangan kerajaan. Jadi subsidi sebegini memang dari awal sepatutnya adalah targeted, supaya memang yang betul-betul memerlukan sahaja yang dapat, dan bukan rakyat secara keseluruhan merasakan ianya 'hak' mereka.


Inflasi

Secara ekonominya, yang menjadi kayu ukur untuk kos sara hidup kita adalah inflation rate, atau dengan kata lainnya kadar kenaikan harga barang. Yang mana untuk bulan September 2016, inflation rate Malaysia adalah pada kadar 1.5%.

Kalau cakap nombor tu, memanglah semua orang rasa ianya sungguh merapu dan tak logik. Orang punya susah nak hidup sampai ada yang bunuh diri, kau cakap harga barang naik 1.5% je?

Masalah dengan inflation rate, adalah ianya mengambil kira purata perbelanjaan rakyat seluruh Malaysia. Maka yang menjadikan inflation rate yang rasmi itu berbeza daripada apa yang kita rasa adalah disebabkan perbezaan perbelanjaan antara kita, dan 'purata' rakyat Malaysia secara keseluruhannya. Atau bahasa teknikalnya, ianya perbezaan 'weightage' perbelanjaan kita

Contohnya weightage untuk keretapi (LRT, KTM, Monorail dll). Aku sampai sekarang tak pasti orang yang jawab survey tu tak faham ke ataupun apa, tapi hasilnya, weightage untuk keretapi kepada inflasi adalah 0%. 0%!! Lebih tak logik bila sebelum ni, dalam survey yang dibuat tahun 2005, weightage keretapi 0.03%, ni selepas semua pembangunan, LRT, Monorail whatever, jadi 0.0%. Aik?? Malahan weightage untuk kapal terbang pun lagi berat, sebanyak 0.30%. Like..... seriously?

Aku spend dalam RM180 sebulan dekat keretapi kot, boleh kau kata weightage untuk keretapi 0%....

Aku sampai sekarang rasa orang-orang yang jawab survey tu bayangkan keretapi yang jalan jauh-jauh antara bandar bila cakap pasal 'rail transportation', membawa kepada result macam tu.... Tapi biarlah.

Jadi sebenarnya, untuk kita betul-betul tau kos kenaikan harga barang KITA sendiri, maka kita tidak boleh bergantung kepada official inflation rate. Mengikut economist Khazanah Research Institute, untuk golongan yang susah, 94% daripada pendapatan mereka digunakan untuk makanan. Dan Kalau melihat kepada makanan sahaja, maka sejak 2010, kos makanan sudah naik sebanyak 26%!

Maka aku dengan rajinnya ada membuat excel spreadsheet, yang merangkumi 63 barangan, daripada beras sehinggalah bayaran insurans kereta menggunakan data oleh Department of Statistics. Kalau nak tahu, jumlah barangan yang aku boleh access data indeks harganya adalah sebanyak 162 jenis barangan. Tapi 63 barang-barang tersebut dipilih berdasarkan apa yang aku rasakan majoriti orang memang akan berbelanja untuk barang-barang tu.

Download: Personal Inflation Calculator

Korang hanya perlu masukkan detail perbelanjaan korang kat dalam tu dekat column B, dan akan keluarlah result personal inflation korang. Tapi untuk segala perbelajaan yang 'fixed' i.e. hutang kereta, rumah, bayaran insurans nyawa dan sewaktu dengannya, tak perlulah dimasukkan. Sebab benda-benda tu takde 'perubahan harga' (melainkan berlaku perubahan interest rate, but even that quite marginal).

Secara ringkasnya, harga barang naik disebabkan:
1) Orang kaya semakin kaya, yang mewujudkan permintaan untuk barangan yang mahal. Kesan buruknya kepada golongan miskin yang pendapatan tak berubah-ubah
2) Peniaga sentiasa memastikan keuntungan mereka terpelihara. Tetapi jika ada pengurangan kos, maka mereka gembira mendapat keuntungan lebih.
3) Pemansuhan subsidi hasil daripada rakyat merasakan subsidi adalah 'hak' mereka. Subsidi sepatutnya hak kepada mereka yang memerlukan, bukanlah hak kita semua.

Wallahualam

1 comment:

HongWeng said...

Dengan kelembapan ekonomi yang sedang dialami oleh penduduk negara kita, kos hidup yg semakin meningkat, saya mendapati orang ramai mengadu tentang kos seperti makanan.

Terutamanya makanan. Ya, sesetengah kos barang asli meningkat, peniaga pun menaikkan harga. Apabila kos turun, mereka tidak turn. Yang sedihnya adalah kebanyakan rakyat berpendapatan kos sederhana masih membeli daripada peniaga yg caj harga tinggi. Yg ironinya, itulah golongan yg mengadu. Sepatutnya, mereka memboikot kedai kedai tersebut. Pengguna merupakan faktor yang penting dalam 'demand and supply'.

Saya berasa sgt kecewa apabila melihat situasi seperti ini. Kalau mengikut teori free market/classical ekonomi daripada Adam Smith, pengguna boleh memperbaiki keadaan begini. Nampaknya, manusia bersifat lebih tidak rasional daripada rasional.