Wednesday 2 November 2016

Meramal Harga RON95



Aku tau dah sangat ramai yang cerita itu ini berkaitan RON95. Sebenarnya ini isu lama pun. Banyak dah pun penjelasan yang diberikan dari banyak pihak. Tapi yang mungkin ramai tak tahu, sebenarnya kalau nak marah korang patut marah awal tahun hari tu, bukan sekarang. Sebab harga sekarang memang adalah 'fair price', manakala awal tahun hari tu yang korang rasa dah cukup murah sepatutnya lebih murah lagi.

Ringkasnya:

1) Harga minyak ikut harga minyak sedunia untuk bulan sebelumnya. Diorang tak buat forecast untuk harga minyak akan datang. Ada tiga teori aku pernah dengar berkaitan spesifik period yang digunakan. Contohnya untuk menetapkan harga minyak bulan November:

i) Sebulan sebelum. Maksudnya harga purata pada bulan Oktober
ii) 15hb kepada 15hb. Maksudnya dari 15hb September hingga 15hb Oktober. Ini berikutan diorang perlukan approval dari 'orang atas' dulu sebelum menetapkan harga minyak.
iii) Harga purata tiga bulan sebelumnya. Ni cara yang aku pernah buat dulu. Tapi aku rasa mungkin kebetulan je tepat time tu, sebab inside info semua cakap ianya hanya sebulan sebelum

2) Harga minyak yang digunakan adalah harga 'refined petroleum' (MOPS95). Bukan harga 'crude petroleum'. Sedangkan harga 'crude petroleum' yang berbeza-beza jenis pun ada masanya direction berbeza, apatah lagi harga refined petroleum berbanding crude petroleum. Tapi selalunya direction harga tu masih sama i.e. kalau naik maka dua-dua pun naik

3) Harga perlu ditukar ke dalam Ringgit. Harga minyak dunia dalam USD, manakala harga domestik RON95 akan dijual dalam Ringgit. Jadi nak tak nak kena ingat dan kena faham, kalau Ringgit jatuh, minyak akan jadi lagi mahal, and vice versa.

4) Harga terakhir masih di tangan kerajaan. At the end, harga minyaj

Jadi, untuk kiraan-kiraan di bawah, aku gunakan 15hb-15hb punya anggaran. Data harga minyak aku gunakan crude brent, manakala Ringgit aku gunakan USDMYR. Kedua-dua sumber data aku adalah daripada Bloomberg. Jadi untuk masa-masa depan, korang bolehlah ramal sendiri harga minyak menggunakan cara ni.

Hasilnya:

Perbandingan harga minyak RON95 dan RON95 Model


Apa yang boleh diperhatikan? Harga minyak RON95 yang sebenar biasanya lebih murah daripada model bila harga tinggi, dan lebih tinggi daripada model bila harga rendah.

Nak lebih jelas, perhatikan perbezaan antara keduanya di bawah


Nampak kan? Pada awal-awal tahun hari tu, kebanyakan masanya harga sebenar adalah lebih mahal dalam 10-30 sen berbanding harga yang sepatutnya. Tapi takde siapa yang bising, sebab time tu harga masih turun dan tak naik. Pandai tak kerajaan haha



Jadi adakah boleh aku meramal harga minyak dengan cara ni?

Dengan cara ni, kita boleh dapat agak harga minyak untuk bulan depan seawal 15hb bulan ni. Dengan kata lain kepada sesiapa yang sangat berkira dengan harga minyak, diorang dah boleh decide nak isi penuh ke tidak 15 hari sebelum harga minyak diumumkan.

Tapi, cara ni tak akan dapat teka harga minyak dengan ketapatan 100%. Yang paling boleh dilakukan, adalah meramal samada harga minyak lebih tinggi kemungkinan akan naik atau turun. Setakat ni semenjak Januari 2015, hanya ada 2 bulan yang mana kaedah ni gagal meramal arah harga minyak RON95, iaitu bulan Mac 2015 dan Oktober 2015.



Sekian, itulah. Disertakan sekali raw file calculation aku. Siapa yang pandai untuk fahamkan tu faham-fahamkanlah sendiri. Siapa yang tak faham tu, tanyalah kepada yang faham. Aku tak berminat nak tulis benda-benda teknikal secara detail.

Download: Raw file

Di atas tu hanyalah model based on data-data yang orang awam pun boleh dapat. Kalau nak spesifik cara kira sebenar boleh tengok di sini, tapi kena tau yang at the end, final price ditentukan oleh Gov. Jadi aku tak rasa kaedah tu pun boleh dapat forecast yang betul-betul tepat walaupun ada semua info yang diperlukan.

2 comments:

Anonymous said...

Salam Din,

Where do you get that magic number (120.842) dkt dalam raw file?

Thanks

Izzuddin Yussof said...

Wslm wbt,

From historical data, ratio perbezaan harga antara harga sebenar dan harga pasaran dunia time Malaysia masih bagi subsidi.