Saturday 19 November 2016

Capital Market - Punca Krisis Ekonomi?



Sejak Global Financial Crisis 2007-2008, sangat banyak filem, dokumentari, malahan artikel-artikel yang menceritakan betapa bermasalahnya financial market pada zaman sekarang. Kesemua ini melahirkan perasaan dan pandangan prejudis terhadap financial market, sehinggakan keluar pendapat-pendapat yang berpandangan bahawa financial market itu tidak diperlukan.

Kedudukan dan status financial market, adalah sesuatu yang aku dilema sejak dahulu lagi. Biar aku jelaskan dalam artikel ni kenapa, dan korang bolehlah buat penilaian sendiri.



Secara umum, financial market terbahagi kepada tiga:

i) Capital market
ii) Money market
iii) Commodities market

Kepentingan financial market terletak pada capital market, atau bahasa melayunya, pasaran modal. Seperti namanya, ianya adalah satu market di mana syarikat mahupun startup pergi untuk mendapatkan modal. Kerana di market itu terdapat sangat ramai pelabur dari individu sehingga institusi seperti KWSP, PNB dan lain-lain yang bersedia untuk memberikan modal kepada pihak yang memerlukan.

Nak mudah, bayangkan kawan kita nak bukak business kilang lokcing. Dia perlukan modal untuk membeli mesin membuat lokcing, sewa / bina kilang dan bahan-bahan untuk membuat lokcing tersebut. Maka dia pun meminta modal daripada kita. Kita memberi dia dua pilihan, iaitu samada dia nak berhutang dengan kita dan satu lagi dia kena berikan sebahagian daripada 'share' business dia kepada kita.

Jika berhutang: dia perlu membayar interest / riba kepada kita
Jika share: dia perlu berkongi sebahagian daripada keuntungan dengan kita

(ye aku tahu interest / riba itu haram. Tetapi itu perbincangan di bahagian lain, artikel ini lebih kepada ingin memahamkan keadaan sistem financial market sekarang).

Maksudnya yang pertama tu nak tak nak, kita akan mendapat balik duit kita + interest / riba i.e. risiko rendah, pulangan rendah. Yang kedua, kalau dia berjaya membuat untung, maka kita akan dapat jauh lagi banyak pulangan, tapi kalau dia rugi, kita boleh kehilangan kesemua duit kita i.e. potensi pulangan tinggi, risiko tinggi.

Ianya samalah dengan capital market. Hutang itu melalui debt market (bonds), manakala shares itu pula stock market. Tapi seperti yang kita mungkin terfikir, tidak kiralah memberi hutang ataupun share, macam mana kalau business tersebut terus bankrap? Atau macam mana kalau kita tiba-tiba perlukan balik duit tersebut?

Maka datanglah pilihan untuk kita menjual hutang / share tersebut kepada orang lain. Kalau kita menjual hutang kita tu, maksudnya kita akan mendapat balik duit kita tetapi segala bayaran interest / riba selepas ni akan pergi kepada pembeli hutang tersebut. Manakala kalau menjual shares, maka segala keuntungan selepas ni akan pergi kepada pembeli shares tersebut. Penjualan / pembelian hutang / shares sebegini dilakukan di 'secondary market'.

Sejarah Capital Market

Perkara yang aku ceritakan di atas memang dah berlaku sejak dulu, sedahulu tahun 1300+ masihi. Ketika itu peniaga-peniaga di Venice sudah mula menjual beli hutang (debt securities) sesama mereka. Kemudian pada tahun 1500+, East India company yang sangat terdedah kepada aktiviti lanun hatta berisiko pula sudah biasa mengamalkan 'share issuance' untuk mengurangkan risiko. Shares itu pula turut boleh dijual beli sesama pelabur, dan akhirnya pada tahun 1602, Dutch East India Company menjadi syarikat pertama yang publicly listed di Amsterdam Stock Exchange.

Itulah yang dipanggil 'liquidity'. Secara umum, capital market itu dilihat lebih 'baik' jika ianya mempunyai lebih banyak 'liquidity'. Maksudnya kalau nak jual je, dah sedia ada pembeli. Kalau nak beli je, dah sedia ada penjual. Tanpa liquidity yang mencukupi, kemungkinan besar susah untuk kita mendapat penjual / pembeli kepada hutang / shares yang kita pegang.

Betulkah?

Tidak lama selepas itu, walaupun tanpa sistem elektronik seperti sekarang, stock bubble yang pertama sudah berlaku pada tahun 1800+, sehinggakan kerajaan England mengharamkan share issuance pada tahun 1825. Ianya menjadi 'bubble' apabila syarikat-syarikat ni boleh issue shares yang sangat banyak, mendapat duit, tanpa pernah ada satu kapal pun yang pernah berlabuh dan membuat perniagaan.

Bandingkan Dengan Jual Beli Rumah

Cuba kita perhatikan market untuk rumah. Jual beli rumah tidak boleh dilakukan di dalam exchange market, melainkan REIT (kena cakap nanti ada pakar-pakar yang persoalkan). Tetapi untuk rumah secara spesifik, contohnya sebuah rumah di TTDI, kita tidak boleh menjual beli rumah tersebut dengan mudah di atas talian seperti saham. Prosesnya panjang, mengambil masa berbulan-bulan dan sesetengah itu sehingga setahun lebih.

Tetapi wujudkah masalah liquidity di dalam menjual beli rumah? Tidak. Melainkan jika harga yang ditawarkan itu tidak masuk akal. Letak sahaja pada harga yang munasabah, dalam seminggu pasti sudah banyak panggilan telefon yang diperolehi. Sama juga dengan menjual kereta Mazda 6, pada hari yang sama diletakkan di internet, sudah lebih 5 panggilan telefon bertanyakan berkaitan kereta tersebut.

Wujudkah masalah liquidity tersebut? Macam tak....

Jadi apa sebenarnya kepentingan liquidity? Kepentingan liquidity adalah untuk memastikan 'harga' security tersebut bergerak.  Security di sini bukan bermaksud keselamatan ekk. Security di sini merujuk kepada segala 'financial asset' yang boleh ditukar milik di dalam financial market. Kerana hakikatnya zaman sekarang, kebanyakan pelabur tidak membeli stock untuk dividen. Mereka mengharapkan harga stock tersebut akan naik di masa hadapan, dan akan dapat menjualnya dengan lebih tinggi.

Yelah, dividen stock dalam 4-10% setahun. Sedangkan harga stock itu boleh turun naik 10% seminggu kalau ada liquidity yang mencukupi. Hatta 'pentingnya' liquidity di dalam financial market.

Cuma sebenarnya kalau harga dia dah dekat 'fair price', apa keperluan untuk harga dia bergerak?

Trading Di Dalam Secondary Market

Tidak kiralah stock market, bond market, mahupun commodity market. Apabila segala aset-aset ni mula dimasukkan di dalam secondary market, disebabkan 'liquidity' yang sangat banyak, maka ianya sangat terdedah kepada spekulasi.

Stock yang sepatutnya bernilai RM1.00 boleh overprice sehingga RM4.00. Manakala yang sepatutnya bernilai RM2.00 boleh underprice sehingga RM0.80. Lebih bermasalah apabila sistem-sistem seperti 'short' (menjual saham dahulu, beli kemudian), derivatives (menetapkan harga untuk belian / jualan untuk masa akan datang pada masa sekarang), credit default swap (seperti 'insurance' kalau 'hutang' yang dibeli 'default') dan segala bagai 'tools' yang kompleks wujud di financial market.

Disebabkan ramainya orang yang melabur di dalam financial market pada zaman sekarang, samada secara terus ataupun tidak (KWSP, ASB melabur di dalam stock market). Maka apabila stock market collapse selepas overprice disebabkan spekulasi, maka sangat ramai yang akan mengalami kerugian besar. Bank-bank mula tidak mempunyai duit yang mencukupi. Akhirnya? Financial crisis berlaku. Apabila financial crisis berlaku, ekonomi pun mula tergolek. Sebab mereka yang menyimpan / melabur di dalam financial market selama ni kehilangan duit.

Sejarah 'Financial Crisis'




1929 The Great Depression - bermula dengan stock market crash
1987 Black Monday - bermula dengan stock market crash
1997 Asian Financial Crisis - bermula dengan currency crash, diikuti dengan stock market crash
2000 Dot Com Bubble - bermula dengan technology stock crash
2008 Global Financial Crisis - subprime mortgage, yang membawa kepada mortgage-backed securities crash. Tapi subprime itu juga berlaku disebabkan spekulasi dan moral hazard yang berlaku di dalam financial market.

Di Manakah Masalahnya?

Sebenarnya, ianya tidak akan ada masalah selagi mana harga berterusan naik. Sebab masalah hanya akan berlaku apabila harga mula jatuh. Dan ianya menjadi lebih senang untuk jatuh, apabila ada cara untuk orang membuat keuntungan melalui kejatuhan harga (short, puts dll. Untuk pengetahuan, semua itu tidak dikira patuh syariah dan agak limited di Malaysia). Namun ianya takkan berlaku melainkan ada peningkatan liquidity yang berterusan di dalam financial market seperti melalui Quantitative Easing (QE).

Mungkin ada yang bertanya, dah tau harga ovreprice tak payahlah beli? Bayangkan, kita sedar dia overprice sejak bulan Januari. Tapi tengok-tengok lepas setahun harga dia masih terus double, atau triple dan tak jatuh-jatuh. Rasa-rasa kalau korang nampak stock yang sama pattern dia macam tu pada tahun depan (melalui technical analysis), korang beli tak? Majoriti orang akan terliur dan masih beli. Memikirkan kemungkinan harga masih akan terus naik walaupun overprice (speculate).

Sesuatu aset di financial market boleh overprice untuk bertahun-tahun lamanya. Lihat saja harga emas dan minyak pada tahun 2009-2013, itu overprice namanya. Ianya sudah menjadi pendirian institusi-institusi kewangan untuk sentiasa melabur walaupun pada keadaan market yang overprice. Sebab tu sekali market burst / collapse, tidak ada yang akan terlepas.

Dan ingat, ini aku hanya cakap berkaitan stock market. Tak termasuk lagi bond market, commodity market, dan lain-lain securities. Semua itu terdedah kepada speculation.

Alternatif Kepada Capital Market?

Bayangkan kalau kita mempunyai satu market / platform untuk company raise capital, di mana semua pelabur boleh masuk secara percuma dan menilai setiap business plan yang diberikan. Tetapi pada masa sama kena ingat share business tersebut tidak boleh ditukar milik dengan mudah. Kalau nak ditukar kena sign agreement, stamp duty dll, sama seperti proses menjual beli kereta / rumah. Yang menjalankan business itu pula kena sedar yang dia akan dikenakan tindakan undang-undang jika dia gagal menjalankan tugas dia dengan sepatutnya, apatah lagi kalau dia lari dan membeli kondo (eh)

Rasa-rasanya masih ada ke yang akan melabur?

Well, I will.

Ringkasannya?

Secara ringkasnya, kita perlukan capital market sebab di situlah senang untuk mendapatkan modal. Dan akan ada pihak yang dia ingin menjual kembali shares / hak hutang yang dia perolehi untuk apa-apa saja sebab, maka dari situ wujudlah kepentingan secondary market. Disebabkan liquidity yang tinggi (memandangkan proses jual beli menjadi mudah), maka harga di dalam secondary market pun turun naik dengan sangat banyak (volatile), menjadikan para pelabur lebih berminat dengan cuba target untuk membeli pada harga murah dan menjual pada harga tinggi (speculate) berbanding menunggu interest / dividen syarikat tersebut, hasilnya? Volatility yang jauh lebih tinggi.

Kesimpulannya?

Kesimpulannya, secondary capital market itu mula menjadi masalah apabila majoriti pelabur mensasarkan untuk mendapatkan untung disebabkan perubahan harga, sehingga tahap ada yang beli pada waktu pagi, jual masa tengahari, dan beli semula pada waktu petang. Ada pula yang mengambil position untuk jual dan beli pada masa sama. Lebih lagi bermasalah bila margin trading dibenarkan, contra dilakukan.

Betapa ramainya stock market trader zaman sekarang yang katakan "tak perlu tengok fundamental". Yup, sebab memang banyak stock yang bergerak tidak ada kaitan langsung dengan fundamental. Malahan sesetengah institutional investor pun tak kisah dengan fundamental melainkan inside information, dan lebih ingin tahu stock apa yang harganya akan naik dalam sebulan, tak kiralah akan naik sebab apa sekalipun.

Cuba bayangkan kalau aku boleh jual beli shares dalam kilang lokcing aku semudah tu, melihat kepada perkembangan market dan business kitorang, senang-senang aku dah boleh dapat at least double daripada pelaburan aku.

Tapi kalau aku jual pun shares aku kepada orang lain, itu adalah satu tindakan yang tak produktif. Ye aku dapat duit, tapi ianya tak menambahkan peluang pekerjaan di kilang lokcing aku. Tapi 'kos' pelaburan itu menjadi lebih tinggi.

Samalah dengan menjual beli di stock market. Ianya bukan suatu pelaburan yang 'produktif' jika dilakukan di secondary market.

p/s: semakin lama semakin banyak jargons yang aku tulis dalam post aku. mintak bagitau kalau ada terms confusing yang penting tapi tak dijelaskan

1 comment:

Anonymous said...

Hi,
Kami tertarik untuk menawarkan afiliasi kepada anda.
Jika anda berminat, anda dapat menghubungi saya kembali.

Regards,
Yudha
Business Development
ForexMart
www.forexmart.com
yudha@forexmart.com
Skype - Yudha_8888777