Monday 21 November 2016

Ringgit dan NDF Market


Kebelakangan ni Ringgit jatuh secara berterusan, tak kiralah against USD atau mana-mana currency

Punca Kejatuhan Ringgit

Ianya bermula atas 3 faktor:
1) risiko ke atas ekonomi Malaysia kalau Trump melakukan protectionism policy
2) expectation terhadap US Fed rate hike semakin tinggi
3) risiko harga minyak semakin jatuh jika OPEC gagal mencapai persetujuan hujung bulan ni dan oversupply yang lebih tinggi jika Trump mengurangkan regulation untuk industri oil and gas selepas ini

Entah kenapa Ringgit sentiasa jauh lebih volatile berbanding currency lain semenjak Ogos tahun lepas apabila isu 1MDB menjadi hangat. Perkara yang sama boleh diperhatikan setiap kali expectation terhadap Fed rate hike berubah, apabila jangkaan terhadap Fed akan naikkan rate pada hujung tahun lepas meningkat, Ringgit jatuh teruk. Apabila jangkaan merosot awal tahun 2016, Ringgit naik sehingga mencecah RM3.90/USD dan apabila jangkaan akan menaikkan fed funds rate meningkat kembali, Ringgit naik sehingga RM4.20/USD dan sekarang RM4.43/USD semenjak kemenangan Trump.

Sekarang ini, BNM melakukan sekatan terhadap offshore non-deliverable forward (NDF) transaction yang dilakukan di Singapore dan Hong Kong. Kerana BNM berpendapat NDF offshore market antara penyumbang kepada kejatuhan Ringgit yang mendadak.  Selama ni foreign bank menggunakan offshore NDF sebagai kaedah hedge untuk investment diorang dekat Malaysia. Supaya diorang tak perlu risau dengan sebarang currency movement membenarkan mereka untuk fokus pada pelaburan mereka.

Hedge adalah istilah di dalam financial market untuk mengurangkan risiko di dalam pelaburan tersebut. Sebagai contohnya, kalau kita adalah stock market investor, maka kita akan ingin fokus kepada performance stock tersebut. Tetapi untuk foreign investor yang melabur di Malaysia, mereka akan terdedah kepada stock dan juga Ringgit currency punya movement. Jadi mereka akan mengambil langkah untuk hedge terhadap currency movement tersebut, dan cara yang paling biasa dilakukan adalah melalui NDF offshore market.

Mereka dari awal akan 'lock' harga Ringgit contohnya pada 1 tahun akan datang di dalam NDF offshore. Kemudian mereka masuk untuk melabur di dalam Malaysia. Selepas setahun, bila diorang nak keluarkan investment daripada Malaysia, kalau Ringgit jatuh maka mereka akan rugi pelaburan Ringgit di Malaysia, tetapi untung di NDF market (memandangkan harga diorang lock tu lagi tinggi berbanding harga jatuh). Jadi net-net, perubahan Ringgit tidak mendatangkan kesan terhadap pelaburan mereka, menjadikan untung dan rugi hanya akan ditentukan oleh performance stock yang diorang beli di Malaysia.

Tetapi pada masa yang sama, offshore NDF itu juga sangat open kepada speculation, menjadikan walaupun investor tak boleh short Ringgit onshore (dalam negara), diorang masih boleh short NDF offshore, dan biasanya Ringgit opening for the day akan dipengaruhi harga NDF offshore memandangkan market NDF offshore adalah 24 jam (jadi market ada 'latest' reference price untuk Ringgit trading pada permulaan hari, berbanding bergantung kepada closing price onshore semalam).

Ingat, dulu semasa 1997 Ringgit kita jatuh teruk dan kita memasuki krisis disebabkan ramai foreign investor short kita punya Ringgit.

Disebabkan itu, BNM membuat keputusan untuk menyekat penglibatan foreign investor di dalam NDF offshore transaction, untuk menjadikan NDF offshore transaction tidak ada demand sekaligus tidak dipandang. Caranya adalah dengan BNM mewajibkan foreign investor untuk sign surat yang mengatakan mereka sudah tidak akan melibatkan diri di dalam NDF market pada masa hadapan jika ingin mengeluarkan duit dari Malaysia. Tak nak sign, takleh keluar duit. Tapi benda tu mendatangkan dua kesan:

1) foreign investor kurang cara untuk hedge against ringgit
2) ianya memberi signal seolah-olah ada kemungkinan capital control akan berlaku pada masa hadapan

Capital control adalah suatu istilah yang diberikan untuk sebarang langkah oleh pihak berkuasa (kerajaan ataupun bank negara) untuk mengawal atau menyekat keluar masuk duit daripada negara tersebut. Biasanya ianya dilakukan dengan tujuan untuk melindungi currency dan kedudukan ekonomi negara tersebut.

Capital control pada tahun 1997 menjadikan foreign investor tersekat, tidak boleh mengeluarkan duit mereka selama setahun. Bayangkan kita beli stock, tapi tak boleh jual stock tu, dan hanya boleh tengok je harga stock dan duit kita semakin jatuh beransur-ansur.

Kerisauan itu menjadikan foreign investor tidak lagi memandang Malaysia untuk melabur, sekaligus yang ada duit kat Msia pun cepat-cepat ingin mengeluarkan duit mereka. Semenjak kemenangan Trump, foreign net selling di dalam stock market sudah mencecah RM2.1 billion setakat minggu lepas. Itu hanya di dalam stock market, kemungkinan besar apa yang berlaku di dalam bond market adalah jauh lebih besar lagi.

Kesannya?

Kejatuhan Ringgit yang berterusan

Adakah akan pulih?

Berbeza dengan isu 1MDB pada tahun lepas yang bersandarkan sentimen, kali ni ianya lebih kepada structural. Selagi BNM tak sediakan kaedah lain untuk hedge ringgit dengan lebih senang onshore, maka very unlikely untuk foreign investor akan masih nak masuk Msia yang boleh push Ringgit higher.

Setakat ni yang aku dengar daripada beberapa sumber, kebanyakan foreign investor sudah meletakkan Malaysia di luar radar pelaburan mereka. Maksudnya walaupun mereka akan memasuki emerging market economy balik, kemungkinan besar mereka akan fikir 4-5 kali untuk memasuki Malaysia.

CIMB mengatakan ada kemungkinan Ringgit jatuh ke tahap 4.80. Dan jujurnya kemungkinan itu ada, walaupun forecast tersebut agak 'berani' kerana bermaksud mereka meramalkan Ringgit akan jatuh sebanyak 10% lagi.



We have a triple whammy now
Falling stock market
Falling bond market
Falling currency

Tapi jujurnya, aku suka foreign investor keluar daripada Malaysia. Sebab foreign holding yang begitu banyak di Malaysia memberikan risiko seperti sekarang. It's inevitable.

7 comments:

YudhaFM said...
This comment has been removed by the author.
YudhaFM said...

Halo, boleh saya minta kontak anda? bila anda berkenan, saya ingin mendiskusikan kerja sama. Terimakasih

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

alida said...

Nama saya Reni Alida, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati, karena ada penipuan dan perusahaan pinjaman palsu di mana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian pinjaman palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah penipuan, karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya ditipu oleh beberapa perusahaan pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Elizebeth Isaac Loan Company, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp.600.000,00 (600 ribu) dalam waktu kurang dari 24 jam dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, jangan ragu-ragu, silakan hubungi dia melalui email nyata: Elizebethisaacloancompany@gmail.com dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi syarat dan ketentuannya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: renialida@gmail.com. Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan.